گروسی حتی به چشمان خود و بازرسانش اعتماد ندارد

گروسی حتی به چشمان خود و بازرسانش اعتماد ندارد
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 13:10

سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته توضیحاتی را درباره گزارش سیاسی و غیر حرفه‌ای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد. گروسی که این گزارش را دو روز پس از سفرش به فلسطین اشغالی ارائه داد، متضمن تکرار ادعاهایی مبنی بر وجود آثار اورانیوم غنی‌شده در سه سایت هسته‌ای ایران، است.

العالم- کشکول

گروسی در گزارش خود، از ایران خواسته توضیحات کتبی از جمله اسناد مربوطه و پاسخ به سوالات آژانس در مورد مسائل مربوط به "سه سایت هسته‌ای که ایران به آنها پاسخ نداده"، ارائه کند.

چگونه ایران می‌تواند گروسی را که نه به چشمانش و نه به چشمان بازرسان و دوربین‌هایش اعتماد ندارد، متقاعد سازد که در ایران هیچ مکان اعلام‌نشده‌ای وجود ندارد و تمام تاسیسات هسته‌ای آن اعلام شده و تحت بازرسی شبانه‌روزی هستند و همچنین ده‌ها دوربین در آنها نصب شده که به صورت شبانه‌روزی اتفاقات آنجا را ضبط می‌کند.

ایران چه کار دیگری باید انجام دهد تا گروسی را متقاعد کند؟ این مرد پایبندی ایران به تمام تعهداتش تحت توافقنامه پادمان میان خود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نادیده گرفته است. 22 درصد از تمام عملیات تفتیش و بازرسی این آژانس در سطح جهان، در ایران انجام می‌شود در حالی‌که گروسی همچنان آنچه را که چشمان و دوربین‌های بازرسانش می‌بینند انکار می‌کند و اصرار دارد دروغ‌هایی را تکرار کند که اسرائیل در مورد وجود سه سایت خیالی و اعلام‌نشده در ایران که در آنها آثار اورانیوم غنی‌شده کشف شده است، تکرار کند.

ایران به طور مفصل و بارها به این ادعاها پاسخ داده و تمام اطلاعات درخواستی را در اختیار آژانس قرار داده ولی گروسی همچنان همه این اطلاعات را نادیده می‌گیرد و به اطلاعات خیالی ارائه‌شده از سوی اسرائیل، اعتماد می‌کند و آنها را بسیار معتبرتر از اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند!!

قابل توجه این است که سازمان انرژی اتمی ایران در چارچوب شفاف‌سازی، به گروسی یادآور شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید احتمال دست داشتن دشمنان ایران در ارائه اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده به این آژانس و نیز دخالت بشری در آلودگی هسته‌ای را نادیده بگیرد به‌ویژه با توجه به این واقعیت که دشمنان بارها قصد خود برای بر هم زدن کامل فعالیت‌های هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران و تلاش برای تخریب روابط ایران و آژانس را مورد تأکید قرار داده‌اند.

این تذکر بی‌دلیل نبوده و پیش‌زمینه‌ای دارد از جمله اینکه اسرائیل بر مداخله‌اش در عملیات تخریبی علیه برنامه هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران طی سال‌های اخیر تأکید کرده و معلوم نیست که چرا این آژانس اعترافات مقامات اسرائیلی در این زمینه را نادیده می‌گیرد.

خلاصه آنکه اگر ایران چیزی برای پنهان کردن داشته باشد، اجازه حضور گسترده بازرسان آژانس بین المللی در تاسیسات خود را نمی‌داد و به این شکل گسترده و بی‌نظیر با آژانس همکاری نمی‌کرد و بلکه از این همکاری خودداری می‌کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها