دورنمای روابط ایران و عربستان در سایه سفر بایدن به سعودی

دورنمای روابط ایران و عربستان در سایه سفر بایدن به سعودی
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 19:43

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

بالاخره بعد ازگمانه زنی ها و فراز و فرودهای رسانه ای، تاریخ سفر بایدن به سعودی نیمه ماه آینده میلادی اعلام شد.

تحلیل:

- زمان سفر بایدن به سعودی که در طول سفر او به فلسطین و اسرائیل صورت می پذیرد در حالی اعلام قطعی شده است که گفتگوهای ایران و سعودی بعد از مرحله پنجم در عراق افقی جدید را به انتظار نشسته بود. اینکه یکی از اهداف اعلامی سفر بایدن به سعودی بررسی همکاری های دو کشور در مقابل انچه خطرات و تهدیدات ایران خوانده شده است دورنمای برقراری روابط فوری فی مابین ایران و سعودی را قدری تاریک و دور از تحقق زود هنگام می نمایاند.

- در حالی که به زعم منابع رسانه ای اسرائیلی در سفر بایدن به اسرائیل از همکاری امنیتی بی سابقه اسرائیل و عربستان رونمایی صورت خواهد گرفت، بایدن با هواپیما مستقیما از فرودگاه بن گوریون به جده خواهد رفت و در سایه این سفر نمادین خواهد کوشید تا هم قبح رابطه میان سعودی و اسرائیل را بشکند و هم موثرترین دولت های عربی منطقه را در سایه مفهوم مشترکی به نام "تهدید ایران" متحد کند. با این تدبیر سیاسی و در راستای تلاش های عموما ناکام گذشته امریکا و رژیم صهیونیستی پروژه خلق و جایگزین کردن ایران به عنوان دشمن مشترک اعراب و کشورهای منطقه به جای اسرائیل به شکلی رسمی تعقیب خواهد شد. این در حالی است که پروژه های مشابه طی سالیان گذشته و در راس آن تلاش امریکا و اسرائیل برای ایجاد ناتویی عربی با مشارکت 80 کشور به دیوار ناکامی برخورد کرد.

- همزمان با اعلام خبر سفر بایدن به سعودی، فلسطین و اسرائیل امروز تفاهمنامه صادرات گاز اسرائیل به اروپا و از طریق مصر به امضا رسید و در عین حال و پیش از این مصر و اسرائیل بر شبانه روزی شدن استفاده از گذرگاه "تابا" میان اسرائیل و مصر توافق کرده اند. همه این ها در حالی است که اخیرا و حسب نگاه تحلیلگران بن سلمان به مصر رفته و پیام های سعودی برای اسرئیل را به سیسی تعلیم کرده است. نظر به این تحولات می توان به چند نکته تحلیلی رسید: اول اینکه اعلام چند روز پیش امریکا نسبت به تاخیر در سفر بایدن به سعودی و اعلام قطعیت یافتن این سفر طی دیروز و امروز می تواند به این معنا باشد که بایدن از همکاری سعودی در امر انرژی و در سایه بحران اوکراین اطمینان حاصل کرده است. دوم انکه مصر در تحقق رویای اروپا و آمریکا نسبت به تامین انرژی مورد نیاز غرب در سایه شرایط بحرانی ناشی از مساله اوکراین و پیش از فرارسیدن زمستان موفق عمل کرده است و سوم اینکه بایدن امیدوار شده است همچنان بتواند طرح دو دولتی مورد نظر امریکا در فلسطین را جانی تازه ببخشد و البته در هم راستا و همراه کردن سعودی ، اسرائیل و دیگر کشورها با بهانه ایران هراسی گامی جدی بردارد.

- نظر به انچه گذشت بایدن با هدف کسب اطمینان از آینده انرژی از یک سو و نزدیک کردن کشورهای عربی به اسرائیل با محوریت سعودی و البته در سایه بزرگنمایی انچه تهدید ایران برای منطقه می نامد عازم این سفر می شود. اسرائیل با هدف توسعه عادی سازی روابط با دنیای عرب و اسلام با محوریت سعودی از یک طرف و دستیابی به ائتلافی جدی از چند کشور در مقابل ایران و به عنوان دشمنی مشترک از دیگر سو از بایدن استقبال می کند و بالاخره سعودی نیز با هدف محدود سازی ایران در منطقه و یارگیری در مقابل ان با حمایت امریکا بایدن را در مملکتش میزبانی خواهد کرد. شاید مفهوم همه این نگاه ها این باشد که برقراری رابطه احتمالی میان ایران و سعودی که اخیرا احساس می شد جان تازه ای گرفته است تا اطلاع ثانوی (که همانا اثبات بطلان چنین تحرکات تکراری است) به محاق برود والله اعلم

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها