گزارش لوموند از آپارتاید صهیونیستی و خشم رو به انفجار فلسطینیان

گزارش لوموند از آپارتاید صهیونیستی و خشم رو به انفجار فلسطینیان
پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 - 21:21

یک روزنامه فرانسوی گزارش داد که وضعیت عربها در فلسطین اشغالی بسیار اسف‌بار است و در آن، تبعیض و خشونت موج می‌زند، ولی این افراد، هیچ گاه خود را اسرائیلی نمی‌دانند، بلکه از خود تحت عنوان فلسطینی یاد می‌کنند.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه «لوموند» فرانسه با انتشار مقاله‌ای به وضعیت اسفبار فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ پرداخت و نوشت، فلسطینیان حاضر در اراضی اشغالی با وضعیت اسفباری روبرو هستند؛ چرا که کشتارهای خارج از قانون صورت می‌گیرد و عبادتگاهها نیز تخریب و مغازه‌های آنان غارت می‌شود. این اقدامات باعث خواهد شد که بین فلسطینیان و صهیونیستها درگیریهای شدیدی ایجاد شود.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، اقدامات خشونت‌آمیز سال گذشته در فلسطین اشغالی، نشانگر تبعیضی است که ساکنان اراضی اشغالی با آن روبرو هستند؛ و این خشم و سرخوردگی به این معناست که انفجار وضعیت در راه است.

شبکه خبری الجزیره ضمن ترجمه این مقاله، گزارش داد، یک سال پس از درگیریهای شدید، یکی از تجار حاضر در «اللد» وضعیت را اینگونه توصیف می‌کند: «فضا، فاسد است». در منطقه «رمات اشکول» که کانون خشونت در سال گذشته بود، یک فلسطینی می‌گوید: «ما در زیر سایه اشغالگری زندگی می‌کنیم. ما قربانیان تبعیض هستیم».

یک شهروند چهل ساله فلسطینی نیز می‌گوید: «من یک عرب هستم. آنان (اسرائیلیها) از ما می‌خواهند که فراموش کنیم چه کسانی هستیم، ولی ما فراموش نمی‌کنیم. ما در این سرزمین زندگی می‌کنیم. لذا در همین جا، مقاومت خواهیم کرد».

سیاستهای استعماری اسرائیل، عامل درگیری در فلسطین است

«حاییم یعقوبی» استاد دانشگاه و پژوهشگر صهیونیست در این زمینه تأکید کرد: «هر کسی می‌توانست وقایع ماه می سال گذشته را پیش‌بینی کند؛ زیرا فلسطینیان ساکن اللد، به صورت مضاعفی، به حاشیه رانده می‌شدند. علت این مسئله نیز سیاستهای استعماری اسرائیل است».

مقصود وی، عملیات «سیف القدس» یا «شمشیر قدس» است که اردیبهشت سال گذشته رخ داد. این عملیات، جنگ گسترده گروه‌های مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی در این عملیات به مدت ۱۲ روز ادامه داشت. گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه به‌ویژه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش جهاد اسلامی فلسطین با تحمیل خسارات‌های فراوان به نیروهای تل‌آویو در این جنگ پیروز این نبرد شدند.

آتش این نبرد در ماه مبارک رمضان و به دنبال تعرض نیروهای رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین در شهر قدس اشغالی و مسجد الاقصی شعله‌ور شد. دستور آغاز حمله پس از تعیین ضرب‌الاجل از سوی «محمد الضیف» فرمانده کل «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین برای تمام گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه صادر شد و رزمندگان مقاومت شهرها و شهرک‌های اشغالی را هدف حملات گسترده راکتی و موشکی خود قرار دادند.

این جنگ با وساطت مصر و با تعیین شروط از سوی مقاومت فلسطین در بامداد روز بیست و دوم ماه می با شهادت بیش از ۲۰۰ فلسطینی و هلاکت ۱۳ صهیونیست به پایان رسید. رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ اماکن غیرنظامی بسیاری از جمله دفاتر رسانه‌های جهانی و بسیاری از مساجد مسلمانان را هدف حمله قرار داد و ویران کرد.

حاییم یعقوبی درباره وضعیت فلسطینیان در انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ هم افزود: «اسرائیل طی ۲۰ سال برای این افراد کاری نکرد. حتی میانگین فقر در شهرهای موسوم به مختلط (فلسطینیان و صهیونیستها) دو برابر بیشتر [از مناطق تحت اشغال صهیونیستها] است».

به گزارش این روزنامه، شهر اللد که در حال حاضر با گسترش مواد مخدر و جرم و جنایت دست و پنجه نرم می‌کند، روزگاری یک شهر پر رونق بود، ولی در جولای ۱۹۴۸ و دو ماه پس از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی، و حمله نظامیان این رژیم، خالی از سکنه شد. در این حملات، بیش از ۴۰۰ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۵۰ هزار فلسطینی، اخراج شدند و صهیونیستهایی از مغرب و اتحاد جماهیر شوروی جایگزین آنان شدند.

به گزارش فارس بنابر گزارش لوموند، «محمد بابای» که یکی از فعالان فلسطینی در شهر «یافا» در فلسطین اشغالی است، نسبت به افزایش تعداد یهودیان در این شهر هشدار می‌دهد و می‌گوید: «اگر کسی در یافا از همزیستی سخن گفت، یاوه گفته است. مردم احساس خشم و سرخوردگی می‌کنند. بسیاری از آنان نمی‌توانند زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند. یافا از داخل آتش‌نشانی است که می‌جوشد».

به گفته بابای، ساکنان این شهر در سال گذشته، در حمایت از ساکنان قدس و غزه تظاهرات کردند، ولی واکنش پلیس صهیونیستی، «بسیار وحشیانه» بود. آنچه در می سال گذشته رخ داد، فلسطینیان حاضر در اراضی اشغالی را خواب غفلت بیدار کرد و «ما برای نخستین بار از زمان اشغال فلسطین، با همان زبان مقاومت سخن می‌گتفیم؛ چه در اسرائیل، قدس، کرانه باختری یا نوار غزه. لذا اسرائیلیها فهمیدند که ما فلسطینی هستیم، نه عربهای اسرائیلی».

پربیننده ترین خبرها