دبیر کل ناتو: ارسال سلاح به اوکراین متوقف نخواهد شد

دبیر کل ناتو: ارسال سلاح به اوکراین متوقف نخواهد شد
پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 - 21:37

دبیر کل ناتو با این ادعا که اوکراین تهدیدی علیه روسیه نیست، گفت که این سازمان همچنان به حمایت از کی یف ادامه خواهد داد.

العالم - اروپا

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) درباره حمایتهای این سازمان از اوکراین ادعا کرد که مجهز کردن این کشور به سلاح، برای دفاع از خود در برابر روسیه است.

استولتنبرگ به شبکه خبری الجزیره گفت: ما تعهد اخلاقی به کشور و ملتی داریم که از حق خود برای تعیین سرنوشت دفاع می‌کند. روسیه هم تلاش می‌کند که به محموله‌های تسلیحاتی ارسالی از سوی شرکا می‌دهند، حمله کند، ولی حمایت متوقف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ناتو نمی‌تواند تهدیدهای روسیه علیه کشورهای مجاور را قبول کند، ادامه داد: اوکراین تهدیدی برای روسیه نیست. تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو هم تاریخی است. نگرانی های ترکیه را نیز جدی می‌گیریم».

دبیر کل ناتو با اشاره به اینکه با فنلاند و سوئد تلاش خواهند کرد تا نگرانی ترکیه را از بین ببرند، تصریح کرد: به شدت نگران افزایش قیمت غذا هستیم که رئیس جمهور پوتین و جنگ علیه اوکراین مسبب آن هستند.

وی با این ادعا که ساده‌ترین راه برای کاهش این قیمتها، پایان جنگ علیه اوکراین است، از تلاشهای ترکیه برای حل بحران غلات اوکراین تشکر کرد.

دبیرکل ناتو روز چهارشنبه هم گفت که ارسال تسلیحات سنگین و سامانه‌های دوربرد به اوکراین ادامه می‌یابد.وی با طرح این ادعا که بحران انرژی و مواد خوراکی در جهان به طور عامدانه توسط روسیه ایجاد شده است گفت، باید در جهانی‌ که خطرناک‌تر شده است، ناتو را قوی‌تر کرد.

استولتنبرگ ابراز امیدواری کرد، در نتیجه این نشست ناتو، «بسته جامع کمک به اوکراین» تصویب شود تا «اوکراین به مدت طولانی‌تری» بتواند به جنگ ادامه داده و تسلیحات دوران شوروی را به تسلیحات استاندارد ناتو تبدیل کند.

او در پاسخ به سوالی درباره تهدید ترکیه به ایجاد تأخیر یک ساله در روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خاطر نشان کرد: «ترکیه به‌عنوان متحدی مهم، نگرانی‌هایی از جمله مبارزه با تروریسم را مطرح کرده که نگرانی‌هایی مشروع هستند که به مقابله با گروه تروریستی پ‌ک‌ک هستند که از سوی ناتو و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده‌اند».

فارس

پربیننده ترین خبرها