پوتین: دوران جهان تک قطبی به پایان رسیده است

پوتین: دوران جهان تک قطبی به پایان رسیده است
جمعه 27 خرداد 1401 - 18:21

رئیس جمهوری روسیه گفت: باوجود تلاش منتفعان از جهان تک قطبی برای حفظ آن به هر قیمتی، باید گفت جهان قطبی به پایان رسیده است.

العالم - اروپا

به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین این مطلب را طی یک سخنرانی ویدئوکنفرانسی در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ بیان کرد. رسانه های روسیه، مخاطب اظهارات پوتین درباره پایان یافتن جهان تک قطبی را آمریکا ارزیابی کرده اند.

سخنرانی پوتین قرار بود یک ساعت پیش انجام شود که سخنگوی کاخ کرملین از به تعویق افتادن این سخنرانی به خاطر حمله سایبری خبر داد.

اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ روز چهارشنبه شروع شد و تا شنبه ادامه دارد.

رسانه های روسیه، تحولات اقتصادی جهان تحت تاثیر بحران اوکراین را یکی از موضوعات اصلی سخنرانی پوتین در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ عنوان کرده اند.

وی در ادامه به نظریه «میلیارد طلایی» مطرح شده از سوی نظریه پردازان غربی نظام بین الملل اشاره کرد و افزود: کشورهای موسوم به «میلیارد طلایی» همچنان بر این باورند که برتر هستند و بقیه جهان را مستعمره خود می دانند.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: نخبگان حاکم بر غرب در دنیایی رویایی زندگی می کنند و نمی خواهند تغییرات نوظهور در جهان را باور کنند.

پوتین کشورهای غربی را به تضعیف عمدی پایه های نظم بین المللی برای ارضای توهمات ژئوپلیتیک خود متهم کرد.

وی گفت: اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده است، نخبگان آن با آهنگ دیگران می رقصند و به جمعیت خود آسیب می رسانند.

پوتین افزود: تحولات کنونی جهان نتیجه وقایع ماه های اخیر از جمله عملیات ویژه نیست، همه چیز از مدت ها قبل به دلیل سیاست های غیرمسئولانه گروه ۷ آغاز شده است.


رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: در طول دهه‌های گذشته، مراکز قدرت جدیدی بر روی کره زمین شکل گرفته است. هر یک از آنها سیستم سیاسی و نهادهای عمومی مختص خود را توسعه داده و مدل‌های رشد اقتصادی خود را پیاده‌سازی می‌کنند.

پوتین با بیان اینکه هر کدام از این مراکز جدید قدرت حق دارند تا برای حفظ استقلال ملیشان از خود محافظت کنند، تصریح کرد: انقلاب و تغییر در جغرافیای سیاسی، اقتصاد جهانی، حوزه فناوری و کل نظام روابط بین الملل یک واقعیت است.

وی، تضعیف ارزها و کاهش اعتبار کسب و کارها در جهان را نتیجه اقدامات کشورهای غربی اعلام کرد و گفت: آمریکا می تواند پول هر شخص، گروه یا دولتی را صرفاً به خاطر مخالفت با سیاست های این کشور به سرقت ببرد.

این خبر تکمیل می شود...

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها