نیوزویک: بن‌سلمان خواستار ضمانت امنیتی آمریکا در برابر ایران می‌شود

نیوزویک: بن‌سلمان خواستار ضمانت امنیتی آمریکا در برابر ایران می‌شود
جمعه 27 خرداد 1401 - 20:39

یک رسانه آمریکایی نوشته ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا خواستار دریافت ضمانت‌های امنیتی درباره ایران خواهد شد.

العالم - آمریکا

یک روزنامه آمریکایی روایتی از موضوعاتی که احتمالاً در دیدار «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح خواهد شد ارائه کرده است.

نیوزویک به نقل از مقام‌های سابق سعودی و آمریکایی و کارشناسان نوشته عربستان سعودی احتمالاً خواستار دریافت ضمانت‌های امنیتی در ارتباط و ایران و متحدش، انصارالله خواهد شد.

مطابق این گزارش، عربستان سعودی علاوه بر این خواستار رسیدن به تفاهمی با آمریکا خواهد شد تا به موجب آن واشنگتن، انتقاد از سوابق حقوق بشری ریاض به ویژه انتقادات مربوط به قتل جمال خاشقچی را متوقف کند.

دیدار با بن‌سلمان از آن جهت حائز اهمیت است که جو بایدن بعد از ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط عربستان سعودی، با گرفتن ژست‌های حقوق بشری انتقادهای تندی را علیه ریاض مطرح کرده بود و سعی داشت اینطور وانمود کند که آمریکا به عنوان پلیس حقوق بشر دنیا حاضر نیست برای پیشبرد تجارت و منافع اقتصادی، رفتارهای ناقض حقوق بشری دیگر کشورها و حتی متحدانش را نادیده بگیرد.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته صحبت درباره آشتی‌جویی بایدن با سعودی‌ها در شرایطی مطرح شده که قیمت سوخت هنوز در آمریکا رو به افزایش است. بایدن روی کمک عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام حساب باز کرده است.

«برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و «آموس هاچستاین»، مشاور ارشد وزرات خارجه آمریکا در امنیت انرژی دو چهره‌ای هستند که در حال انجام تلاش‌های پشت‌پرده برای ترمیم رابط عربستان سعودی و آمریکا هستند.

طبق گفته منابع مورد استناد سی‌ان‌ان این دو مقام از ماه دسامبر تا کنون چهار بار به عربستان سفر کرده‌اند. جدیدترین سفر آنها در ماه فوریه انجام گرفت که در جریان آن به صورت مستقیم با محمد بن‌سلمان دیدار کردند.

بایدن در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از او به دلیل داشتن رابطه با دیکتاتورهایی نظیر محمد بن سلمان انتقاد کرده است.

مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند بایدن به دلیل نقشی که بن‌سلمان در قتل خاشقچی داشته مایل به دیدار با او نبود. تنها سه ماه بعد از روی کار آمدن بایدن، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی فاش کردند که محمد بن‌سلمان مسئول قتل خاشقچی بوده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها