کُردهای سوریه: از تجهیزات نظامی دولت دمشق علیه ترکیه استفاده می‌کنیم

کُردهای سوریه: از تجهیزات نظامی دولت دمشق علیه ترکیه استفاده می‌کنیم
شنبه 28 خرداد 1401 - 13:47

سخنگوی گروهک موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) از روابط نظامی شبه‌نظامیان کُرد با دولت بشار اسد خبر داد.

العالم - سوریه

در سایه تهدیدات ترکیه برای آغاز یورش جدید نظامی به شمال سوریه و علیه مواضع شبه‌نظامیان کُرد، «آرام حنا» سخنگوی گروهک «نیروهای دموکراتیک سوریه» موسوم به «قسد» گفت که این گروهک در حوزه نظامی با دولت دمشق رابطه دارد و از امکانات و تجهیزات ارتش سوریه برای مقابله با ترکیه و تروریست‌های همسو با این کشور بهره خواهد برد.

او به وبگاه العربی الجدید گفت که شبه‌نظامیان کُرد برای مقابله با هر اقدام نظامی از جانب ترکیه و گروهک‌های همسو با این کشور، کاملا آماده است. به گفته وی شورای نظامی قسد اقدامات لازم در خطوط درگیری را انجام داده و به دقت تحرکات میدانی را تحت نظر دارد و تمامی نیروها در حالت آماده‌باش قرار دارند

«آرام حنا» با بیان اینکه شبه‌نظامیان کُرد قادر به هدف قرار دادن مواضع ارتش ترکیه و گروهک‌های همسو هستند، در خصوص تبعات هرگونه درگیری نظامی در شمال سوریه هشدار داد و گفت که هر اقدام نظامی جدید ترکیه همان نتایج عملیات‌های سابق را خواهد داشت و موجب آواره شدن ده‌ها هزار نفر می‌‌شود.

سخنگوی قسد، آوارگی ساکنان اصلی مناطق را فرصت مناسبی برای ترکیه جهت تغییر ترکیب جمعیتی دانست.

روابط نظامی با دمشق

«آرام حنا» سخنگوی نیروهای قسد در ادامه به روابط این گروهک با دولت سوریه اشاره کرد و گفت: «قسد از روی انگیزه‌های ملی و لزوم دفاع از خاک سوریه مقابل حملات اشغالگرانه با دولت دمشق در ارتباط است. نیروهای دولت دمشق امکانات و توانایی‌هایی دارند که موجب می‌شود تا روند جنگ در میدان تغییر کند.

او در این راستا گفت که شبه‌نظامیان کُرد سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار دارند که باعث می‌شود ارتش ترکیه نتواند از نیروی هوایی خود بهره ببرد و نیروهای کرد بتوانند آزادی عملی در میدان نبرد داشته باشند.

سخنگوی قسد سپس گفت که روابط این گروهک با دولت سوریه صرفا به روابط نظامی و اقدام مشترک علیه نیروهای اشغالگر ترکیه منحصر می‌شود.

«آرام حنا» در بخش دیگر سخنان خود به موضع ائتلاف آمریکایی در قبال حمله ترکیه اشاره کرد و گفت که این مواضع در مقایسه با گذشته بسیار سازنده‌ و مثبت است و ائتلاف آمریکایی مخالفت خود را با عملیات نظامی ترکیه صریحا اعلام کرده است. با این حال سخنگوی قسد تأکید کرد که شبه‌نظامیان کُرد منتظر اقدام عملی از جانب آمریکا هستند و سخن گفتن صرف و اعلام موضع کافی نیست.

او همچنین به همکاری‌های قسد با ارتش روسیه پرداخت و گفت: «نیروهای ما در حال مذاکره با نیروهای روسی هستند تا سازوکاری مشترک برای جلوگیری از عملیات نظامی [ترکیه] از طریق نقش‌آفرینی روسیه به عنوان میانجی پیدا کنند».

ترکیه از یک ماه گذشته خبر از انجام عملیات نظامی جدید در سوریه علیه مواضع کردها می‌دهد تا به قول اردوغان یک منطقه امن برای بازگشت پناهندگان ایجاد کند. با این حال هرچند منابع غیر رسمی تاریخ‌های متعددی را در خصوص موعد حمله ذکر می‌کنند، اما هنوز به طور رسمی این موضوع مشخص نیست.

در همین حال حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز مدعی شده است که تمام عملیات نظامی انجام شده توسط ترکیه شفاف و مطابق با قوانین بین‌المللی است. او هفته گذشته در یک نشست خبری با بیان به این‌که آنکارا اجازه نخواهد داد هیچ کریدور یا کمربند تروریستی در نزدیکی مرزهای جنوبی‌اش فعالیت کند، اذعان کرد: «هدف از عملیات نظامی قبلی نیروهای ترکیه در شمال سوریه، از بین بردن کریدورهای تروریستی بود».

این در حالی است که کشورهای عراق و سوریه به شدت درباره عملیات‌های هوایی ارتش ترکیه معترض‌اند و آن را نقض حقوق حاکمیتی و تمامیت ارضی خود می‌دانند؛ وزارت خارجه بغداد در این باره اعلام کرد که شکایت‌ رسمی خود از حملات هوایی ترکیه را به سازمان ملل ارجاع داده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه سوریه نیز در آخرین واکنش خود به اقدامات نظامی ترکیه، تهدیدهای ترکیه و انجام عملیات نظامی در خاک سوریه را نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی دمشق دانست. فرمانده شبه‌نظامیان کُرد، موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه نیز اعلام کرد که این نیروها حاضرند برای مقابله با ترکیه، با نیروهای ارتش دمشق همکاری کنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها