"تجارت مرگ" ترکیه و جبهه النصره در شمال غرب سوریه

پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 - 09:59

مناطق تحت کنترل گروه های مسلح تروریستی و جبهه النصره در شمال غربی سوریه که از آن به مناطق "مرگ آرام" یاد می شود، مناطقی هستند که شیوه های مرگ در آن بیشمارند اما نمایشنامه و بازیگر یکی است و هدف فروپاشی ارزش های اخلاقی و انسانی است.

العالم - کشکول

علیرغم تلاش دولت ترکیه برای حمایت از گروه های مسلح در شمال غربی سوریه و آرایش فسادشان برای زیبا جلوه دادن کار مافیایی کشت و تجارت مواد مخدر، اما به دلیل سکوت مشکوک حامیان این گروه ها و جامعه جهانی، این مناطق به کانون پخش این سموم به کشورهای همسایه و جهان تبدیل شده اند.
ماجرای فعالیت های مافیایی این گروه های تروریستی در سوریه از زمانی شروع شد که این گروه ها در لوای حمایت های خارجی پس از استقرار در مناطقی از جمله حومه حلب، ادلب و لاذقیه، آنجا را به محل حکمرانی و یکه تازی خود تبدیل کردند و اداره این مناطق را در دست گرفتند.

این داستان از یک پیشینه و عقبه ماسبق از سال 2013 نیز برخوردار است، زمانی که کشت و تجارت مواد مخدر به وضوح در آن مناطق ظاهر شد، جایی که این تجارت در قالب گسترده ظهور یافت و بارانی از تجارت مواد مخدر را به وجود آورد. در این مناطق گروه های مسلح فرصت یافتند خود را در پناه دولت‌های کوچکی قراردهند و با استفاده از این فرصت کاشت، برداشت، تجارت، قاچاق و صادرات مواد مخدر را گسترش دهند و از این رهگذر کمک به تأمین مالی گروه‌های مسلح، تأمین پول مورد نیاز برای خرید مزدوران و سلاح و تسلط بر مردم ساده‌ نشین آن مناطق را محقق کردند.

اوضاع نابسامان در مناطق تحت کنترل جبهه النصره و گروه های مسلح تحت حمایت ارتش ترکیه، مافیای ترکیه را تشویق کرد تا از طریق مشارکت با شبه نظامیان، سرمایه گذاری های خود را در زمینه کشت مواد مخدر در آن منطقه افزایش دهد، در حالیکه آن مافیا، قبل از ورود ارتش ترکیه و گروه های مسلح به منطقه عفرین در سال 2018، مواد مخدر و سلاح به گروه های مسلح صادر می کردند، اما پس از آن طرح به سمت تبدیل این مناطق به مراکز تولید و صادرات مواد مخدر پیش رفت، به گفته منابع آگاه، یکی از مهم ترین شرکای آنها، محمد الجاسم، فرمانده تیپ موسوم به سلطان سلیمان است که به ساخت کارگاه تولید حشیش و مواد مخدر برای آماده سازی تجارت آن در حومه عفرین واقع در منطقه حلب مبادرت کرده است. گروه‌های مسلح همچنین به مافیای ترکیه کمک کردند تا زمین‌های زیادی را برای کشت شاهدانه هندی و حشیش در منطقه شیخ حدید و راجو در حومه عفرین خریداری کنند، منطقه ای که در مرز با ترکیه قرار دارد.

منابع محلی همچنین تایید کردند که گروه‌های مسلح کارخانه‌هایی را برای تولید قرص‌های مخدر کاپتاگون در روستاهای اطمه، کفر جنه، معرسکه و بیرین در حومه عفرین با هماهنگی بازرگانان ایالت‌های کلیس و هاتای ترکیه ایجاد کردند، به طوریکه قرص های مخدر به بندر اسکندرون و مرسین ترکیه و از آنجا به کشورهای حوزه خلیج فارس یعنی بزرگترین بازار مواد مخدر قاچاق می شوند.

همگان خبر توقیف یک محموله مواد مخدر برای قاچاق در بندر مرسین ترکیه را بخاطر دارند که رسانه های ترکیه آن زمان آن را 6 میلیون قرص تخمین زدند، این محموله خاص ارتباط بین ابومحمد الجولانی، یکی از فرماندهان جبهه النصره، و محمد الجاسم، فرمانده تیپ موسوم به سلطان سلیمان را در رابطه با تجارت مواد مخدر نشان می داد، این امر باعث برگزاری نشست فوری در پایان آوریل گذشته بین مقامات امنیتی ترکیه و ابومحمد الجولانی برای گفت وگو در مورد افزایش عملیات قاچاق مواد مخدر به ترکیه شد.

البته منابع مطلع تایید می کنند که این دیدار تنها به دلیل محموله ای نبوده که در بندر مرسین ترکیه توقیف شده بود، بلکه ترک ها در گفتگو با الجولانی به نشست سران جبهه النصره با برخی تجار مواد مخدر در ابتدای آوریل گذشته، اشاره کردند، که در آن رهبران النصره موافقت کرد تسهیلاتی را در قالب ایست بازرسی های جبهه النصره در شمال ادلب و پست های بازرسی لشکر موسوم به حمزه گروه های مسلح تحت حمایت ترکیه برای تسهیل عبور، صادرات و توزیع مواد مخدر به این تاجران ارائه دهند تا بتوانند توزیع حشیش و قرص های کاپتاگون را در ازای مبالغی که به النصره می دهند، انجام دهند.

البته نا گفته نماند که این اقدام با تمسک به فتوایی از سوی گروه مسلح جبهه النصره صورت گرفت مبنی بر اینکه وجوه قاچاق مواد مخدر تا زمانی که این مواد به کافران فروخته شود جایز است، موردی که هیئت ترکیه ای را برانگیخت که بپرسند آیا جبهه النصره دولت ترکیه را کافر بشمار می آورد؟

اکثر گروه‌های مسلح با نام‌های مختلف به دو شهر حارم و سرمدا به عنوان مخزن و مرکز اصلی ترانزیت و توزیع مواد مخدر می نگرند، اما آنچه قابل توجه است این که این روند به صورت مخفیانه انجام می شد، اما پس از کاهش بازده مالی این گروه ها، این تجارت علنی شده است به طوریکه مصرف مواد مخدر نیز در این مناطق آشکارا جریان دارد و باعث افزایش هرج و مرج اخلاقی و امنیتی، میزان جرم و جنایت، حوادث استفاده از سلاح در بین خود شبه نظامیان در نتیجه اختلافات بر سر تقسیم پول، سرقت ها و فروش مواد مخدر، شده است.

حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها