استرالیا: تامین امنیت جزایر سلیمان به عهده منطقه اقیانوسیه است نه چین

استرالیا: تامین امنیت جزایر سلیمان به عهده منطقه اقیانوسیه است نه چین
شنبه 28 خرداد 1401 - 14:14

وزیر امورخارجه استرالیا در دیدار با نخست وزیر جزایر سلیمان با تاکید بر ظرفیت‌های پلیس استرالیا و نگرانی‌های منطقه‌ای درباره توافقنامه امنیتی این کشور با چین گفت: کشورهای منطقه اقیانوسیه و نه چین امنیت این کشور را تامین می کنند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری «رویترز»، «پنی وونگ» وزیر امورخارجه استرالیا که به جزایر سلیمان سفر کرده است، در نخستین دیدار خود از «هونیارا» به همراهی مقام‌های رسمی دولت جدید استرالیا با «ماناسه سوگاواره» نخست وزیر این کشور، این ملاقات را سازنده خواند.

محور ملاقات پنی وونگ ارسال کمک‌های آموزشی، بهداشتی و تلاش پلیس استرالیا برای بازسازی ثبات این کشور در پی شورش‌های مرگبار نوامبر گذشته عنوان شد. وزیر امورخارجه استرالیا از اقامتگاه «برنز کریک » که ساختمان‌هایی بودند که در شورش‌های ماه نوامبر به آتش کشیده شدند نیز دیدار کرد.

نخست وزیر استرالیا در مصاحبه با خبرنگاران گفت، نخست وزیر جزایر سلیمان بار دیگر ضمانت داده است که هیچگونه پایگاه نظامی و یا حضور نیروهای نظامی خارجی در جزایر سلیمان در قالب توافقنامه امنیتی با چین اتفاق نخواهد افتاد.

وی در ادامه افزود: «دیدگاه استرالیا بدون تغییر باقی مانده است و ما معتقدیم خانواده اقیانوسیه باید مسئول امنیت خودشان باشند.»

استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و آمریکا از چندی پیش و با امضای توافقنامه امنیتی چین و جزایر سلیمان بارها درباره نفوذ نظامی منطقه ای و ساختن پایگاه نظامی چین ابراز نگرانی کردند.

چین می گوید در جریان ناآرامی های ماه نوامبر در جزایر سلیمان ساختمان‌های محله چینی‌ها نیز تخریب شده و این موضوع دلیلی برای توافقنامه امنیتی میان دو کشور است. چرا که پلیس چین براساس این توافقنامه می تواند از پروژه های چینی در شورش‌های آینده محافظت کند. نخست وزیر جزایر سلیمان نیز پیش‌تر تاکید کرده بود هدف اصلی توافقنامه امنیتی، تمرکز بر کار پلیس در این کشور است.

از آنجا که بسیاری از کشورهای منطقه هند-اقیانوسیه معتقدند توافقنامه امنیتی چین و جزایر سلیمان پیامدهای منطقه ای خواهد داشت، ماه آینده این توافقنامه در جلسه رهبران کارگروه اقیانوسیه در «سو وا» به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

جزایر سلیمان که پیشینه تاریخی از شورش و ناآرامی دارد، با جوانان بیکار زیادی مواجه است. وزیر امورخارجه استرالیا در دیدار با نماینده جوانان این کشور درباره توانایی های شهروندان جزایرسلیمان برای کار در استرالیا طبق برنامه جدید و صدور روادید برای آنان خبر داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها