پشت پرده مصاحبه شبکه سعودی با عامل ترور شهید سلیمانی

پشت پرده مصاحبه شبکه سعودی با عامل ترور شهید سلیمانی
شنبه 28 خرداد 1401 - 17:37

"آمریکا به منظور حفاظت از مردم این کشور قاسم سلیمانی را کشت، چرا که قاسم سلیمانی در کشتن 500 آمریکایی دست داشت، به همین دلیل آمریکا با کشتن وی، طرحهایش را خنثی کرد." این سخن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه العربیه سعودی است.

العالم – کشکول

به دنبال مصاحبه اخیر، بحث برانگیز و ضد ایرانی پمپئو با شبکه العربیه سعودی، سوالهای زیادی درباره علت انجام آن با شبکه سعودی در زمان حاضر مطرح شده است. آنهم مصاحبه با پمپئو که دولت فدرال آمریکا برای حفاظت از وی و برایان هوک فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت ترامپ، ماهانه حدود 2 میلیون و 175 هزار دلار به خاطر دخالتشان در ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس هزینه می کند.

آنچه پمپئو در این مصاحبه گفت موضوع جدیدی نیست، او چندین بار همین حرف ها را تکرار کرده و هر بار چیزی متفاوت از آنچه دفعه قبل گفته بود، بیان کرده است، این شخص بنا به شهادت خود آمریکایی ها به عنوان بزرگترین دروغگوی تاریخ وزارت امور خارجه آمریکا شناخته می شود ، پس طبیعی است آنچه را که قبلا گفته فراموش کند.

معروف است که دروغگو حافظه ضعیفی دارد، پس پمپئو لایق آن است که وزیر امور خارجه رئیس جمهوری مانند ترامپ باشد که به گفته آمریکاییها، بدون دروغ نمی توانست حرف بزند.

بر زبان راندن ده ها هزار دروغ از سوی پمپئو و ترامپ در زمان ریاست جمهوری ترامپ، گواهی بر این مدعاست.

پمپئوی قاتل و تروریست، دروغ را بد نمی داند چرا که دروغ بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ آمریکاست. تمام دنیا سخنرانی او در آوریل 2019 در جمع دانشجویان تگزاس را به یاد دارند که ارتباط صمیمی ترامپ با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را حتی پس از افشای دخالت ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی توجیه کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز 9 روایت متناقض از سوی مقامات آمریکایی به ویژه پمپئو برای توجیه ترور ناجوانمردانه شهید سردار سلیمانی که میهمان عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت عراق بود، رصد کرده است.

پمپئو ابتدا گفته بود سردار سلیمانی سرگرم برنامه ریزی برای یک عملیات بزرگ در منطقه بود که می توانست جان ده ها و صدها آمریکایی را به خطر بیندازد و اینکه این عملیات نه فقط عراق بلکه تمام منطقه را شامل می ‌شد.

دو روز پس از ارایه اولین داستان خیالی ، پمپئو داستان دیگری را مطرح کرد که در آن، این موضوع که حمله قریب الوقوع سلیمانی، علت ترور بوده را کمرنگ جلوه داد و مسائل دیگری را نیز در آن دخیل دانست.

پس از آن روایت سوم پمپئو مطرح شد مبنی به اینکه این ترور ناجوانمردانه در پاسخ به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق در جریان یک حمله موشکی انجام شده است.

چهارمین روایت پمپئو در 9 ژانویه در مصاحبه با فاکس نیوز مطرح شد که در آن هر نوع اطلاعش از تاریخ یا مکان به اصطلاح حمله ای که شهید سلیمانی سرگرم برنامه ریزی برای آن بود، را تکذیب کرد و گفت: حملاتی قریب الوقوع توسط قاسم سلیمانی طراحی شده بود اما مکان و تاریخ دقیق آن را نمی دانیم.

یک روز پس از آن، پمپئو اعلام کرد که حملات قریب الوقوع است اما آمریکا دقیقا نمی داند کجا و چه زمانی انجام می شود.

نکته قابل توجه، دروغگویی پمپئو و ترامپ درباره اهدافی است که شهید سلیمانی به اصطلاح می خواست به آن حمله کند، زمانی سفارت آمریکا در عراق، بار دیگر سفارتخانه‌های آمریکا در جهان و گاهی پایگاههای نظامی آمریکا بوده است.

این دروغ‌ها باعث شد که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، با صراحت به ترامپ و پمپئو پاسخ دهد و در 12 ژانویه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی ‌ان ‌ان گفت که من شواهدی مبنی بر حمله به سفارتخانه های آمریکا مشاهده نکردم.

حضور پمپئوی قاتل در شبکه العربیه سعودی در این مقطع زمانی و صحبت از آن جنایت بزدلانه که به درخواست این شبکه و در ازای دریافت میلیون ها دلار از این شبکه سعودی انجام شده است، ثابت کرد تبلیغ درباره اینکه محمد بن سلمان، سعودی را از وابستگی مطلق به آمریکا رهانده و به روسیه و چین نزدیک و وارد مذاکره با ایران شده است، صحت ندارد.

عربستان ثابت کرده است که بقایش به حمایت آمریکا بستگی دارد و مشروعیتش از حمایت آمریکا نشأت یافته و تبلیغات رسانه های سعودی درباره شجاعت محمد بن سلمان و مستقل بودن سیاست عربستان دروغی بیش نیست. عربستان سعودی مانند گذشته و حتی بیش از گذشته تحت سلطه آمریکاست که تلاش آل سعود جهت عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بهترین نشانه آن است.

پربیننده ترین خبرها