واکنش‌های عربی به اظهارات بایدن درباره محمد بن سلمان؛ تو برای دیدن ولی‌عهد می‌آیی!

واکنش‌های عربی به اظهارات بایدن درباره محمد بن سلمان؛ تو برای دیدن ولی‌عهد می‌آیی!
شنبه 28 خرداد 1401 - 19:14

اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خودداری از ملاقات دوجانبه با ولی‌عهد سعودی در سفرش به ریاض، با واکنش‌هایی در محافل اجتماعی عربی روبه‌رو شده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، اظهارات اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در آن اهمیت دیدار آتی خود با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی را کم‌ رنگ جلوه داده بود، باعث واکنش‌های عربی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شد.

این واکنش‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که بایدن، روز گذشته (جمعه) اذعان کرد: «من با محمدبن‌سلمان ملاقات نخواهم کرد؛ بلکه به یک نشست بین‌المللی می‌روم که او نیز در آن شرکت خواهد داشت».

«فهد الثبیتی» روزنامه‌نگار سعودی در واکنش به اظهارات بایدن نوشت: «رسانه‌های آمریکایی ما را با این بایدن درگیر کردند که آیا با محمدبن‌سلمان دیدار خواهد کرد؟ هم‌اکنون لازم است تا رسانه‌های ما به همین شکل برخورد کنند و سوال درست را تکرار کنند: «بعد از آن که محمدبن‌سلمان تماس با بایدن را رد کرد، آیا [ولی‌عهد] کوتاه خواهد آمد و با او در ریاض دیدار خواهد کرد یا برنامه‌های مهم‌تری در جدول برنامه‌هایش وجود دارد؟!»

«عبدالله الشایجی» از فعالان رسانه‌ای کویتی نوشت که تقلیل دادن اهمیت دیدار با محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی توسط رئیس‌جمهور بایدن قانع‌کننده و جدی نبود؛ جایی که گفت به عربستان برای دیدار با بن‌سلمان نمی‌روم اما برای مشارکت در اجتماعی بین‌المللی با حضور ولی‌عهد می‌روم». این کاربر بین‌المللی‌خواندن نشست‌های دوجانبه با ملک سلمان و نشست‌های منطقه‌ای با حضور مصر، عراق و اردن توسط بایدن را نیز زیر سوال برد.

کاربر دیگری به نام «نواف المطیری» در واکنش به این اظهارات بایدن نوشت: « بایدن خواب آلو، محمدبن‌سلمان کاری کرد تا خودت با ۱۲ساعت پرواز به عربستان بیایی و او را در کشورش ببینی. سعودی کشوری مهم در دنیا و به ویژه در بخش انرژی است؛ نه بایدن توانست آن را به حاشیه براند و نه سَلَفش اوباما و نه حتی آیندگان بعد از این‌دو خواهند توانست».

علاوه بر رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای عرب‌زبان، این سفر بایدن به ریاض باعث اعتراض و انتقاد آمریکایی‌ها نیز شده است. روز گذشته (جمعه) نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی از قصد رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به عربستان و دیدار با محمد بن‌سلمان به شدت انتقاد کرد و مدعی شد که ولی‌عهد سعودی بایدن را به زانو درآورده است.

به گزارش فارس، چند روز پیش بود که دیوان پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن، رئیس جمهور آمریکا در راستای تقویت روابط دوجانبه تاریخی و شراکت راهبردی بین عربستان و آمریکا و نیز تمایل مشترک دو کشور برای توسعه روابط در تمامی زمینه‌ها، به ریاض سفر خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها