روزشماری بن‌سلمان برای زانو زدن در برابر بایدن در ریاض

روزشماری بن‌سلمان برای زانو زدن در برابر بایدن در ریاض
شنبه 28 خرداد 1401 - 22:53

جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا بارها اعلام کرده که عربستان سعودی را مطرود و منزوی، و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را به خاطر قتل جمال خاشقجی محاکمه خواهد کرد ولی بن‌سلمان مشتاق است در حاشیه کنفرانس بین‌المللی که شامل اسرائیل و رژیم‌های سازشکار عربی است، با او دیدار کند.

العالم- کشکول

تسلیم شدن در مقابل آمریکا، سنتی دیرینه در پادشاهی سعودی است و هیچ‌کدام از حکام سعودی از جمله ملک سلمان و پسرش، محمد بن‌سلمان هیچ ابا و شرمی از زانو زدن در برابر آمریکا ندارند. ولی اظهارات روز گذشته بایدن که طی آن گفت: " قرار نیست با او دیداری داشته باشم. من برای شرکت در یک اجلاس بین‌المللی می‌روم و او هم قرار است در آن جا باشد"، تداعی‌کننده اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که به صورت تلخ و توهین‌آمیز درباره پادشاه و ولیعهد سعودی سخن می‌گفت و هیچ‌یک از رهبران سعودی واکنشی به این توهین‌ها نشان نمی‌دادند.

هر چند آمریکا در حال گذر از بحران افزایش بهای نفتی است که تحریم‌های غرب علیه نفت و گاز روسیه به دلیل جنگ اوکراین، ان را ایجاد کرده است و لذا آمریکا به عربستان سعودی نیاز شدیدی دارد تا برای کاهش بهای نفت، تولید نفت خود را افزایش دهد ولی بایدن علنا دیدار دوجانبه با بن‌سلمان را رد کرده است. با این حال، برخی معتقدند که بعد از سفر بایدن، روابط سعودی- صهیونیستی از مرحرله محرمانه به مرحله علنی و یا عادی‌سازی منتقل خواهد شد.

به رغم انتظارات اینچنینی آمریکا از سعودی، آمریکا همچنان رغبتی برای انجام دیدار دوجانبه بایدن و بن‌سلمان و گرفتن عکس یادگاری آن دو در این نشست ندارد!.

درک ماهیت روابط آل سعود و آمریکا بسیار دشوار است؛ زیرا این رابطه در اصل یک رابطه نامتعادل است و با عناصر قدرتی که عربستان سعودی دارد مانند ثروت عظیم نفت و گاز و یا جایگاه آن در جهان اسلامی، همخوانی ندارد و ما شاهد هستیم که ریاض همچنان در مدار واشنگتن و حول آن می‌چرخد و اراده خروج از آن را ندارد.

در مقابل، جمهوری اسلامی ایران که با استعمارگری و سلطه‌جویی آمریکا مقابله و با تجاوزات اسرائیل رویارویی می‌کند و همچنین توطئه‌های آمریکایی- صهیونی علیه منافع ملت‌ها و کشورهای منطقه را طی 4 دهه خنثی کرده است، روحیه مقاومت را در میان این ملت‌ها تقویت می‌سازد.

در سایه این مواضع واضح و شفاف ایران، که حامی حق ملت‌ها به‌ویژه ملت فلسطین است، امروز می‌بینیم که با تمام کشورهای غربی که خود را ابرقدرت می‌دانند با هدف لغو تحریم‌ها مذاکره می‌کند ولی همچنان از مذاکره مستقیم با آمریکا امتناع می‌ورزد؛ زیرا آمریکا ناقض عهدها و توافقنامه‌ها است.

سعودی، اما، برای ورود بایدن به منطقه روزشماری می‌کند تا با او عکس یادگاری بگیرد که البته بهای این عکس، دست برداشتن این رژیم پادشاهی از منافع ملت عربستان- با فروش ارزان نفت- و حذف قضیه فلسطین و امتیازدهی در این مورد، و نیز ائتلاف با اسرائیل است. همچنانکه برخی رژیم‌های عربی تمام امکانات خود را برای تامین امنیت اسرائیل بسیج کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها