دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه امروز برگزار می‌شود/ ساعاتی سرنوشت‌ساز در انتظار ماکرون

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه امروز برگزار می‌شود/ ساعاتی سرنوشت‌ساز در انتظار ماکرون
يکشنبه 29 خرداد 1401 - 08:35

همزمان با برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی در فرانسه، ماکرون برای حفظ اکثریت با دشواری‌های فراوانی روبرو شده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، فرانسه روز یکشنبه درگیر برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی تأثیرگذار است که می‌تواند امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور میانه‌رو را از اکثریت مطلقی که برای حکومت بی قید و شرط به آن نیاز دارد، محروم کند.
رای گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز می شود و پیش بینی های اولیه درباره نتایج در ساعت 8 بعد از ظهر به وقت محلی اعلام خواهد شد. این انتخابات می تواند چهره سیاسی فرانسه را تغییر دهد.
بر مبنای نظرسنجی‌ها، کمپ ماکرون بیشترین تعداد کرسی‌ها را به خود اختصاص خواهد داد اما به هیچ وجه تضمینی برای رسیدن به آستانه 289 کرسی برای حفظ اکثریت مطلق وجود ندارد.
نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند که جناح راست افراطی احتمالاً بزرگترین موفقیت پارلمانی خود را در دهه‌های اخیر کسب خواهد کرد در حالی که یک اتحاد گسترده چپ-سبز می‌تواند به بزرگترین گروه مخالف تبدیل شود و محافظه‌کاران ممکن است خود را به شکلی ناگهانی تأثیرگذار بیابند.
اگر اردوگاه ماکرون به اکثریت مطلق دست پیدا نکند، دوره‌ای از عدم اطمینان ایجاد می‌شود که می‌تواند با میزانی از تقسیم قدرت در میان احزاب که در دهه‌های گذشته در فرانسه سابقه نداشته حل شود - یا منجر به فلج طولانی مدت و تکرار انتخابات پارلمانی شود.
ماکرون که می خواهد سن بازنشستگی را بالا ببرد، دستور کار حمایت از کسب و کار خود و ادغام بیشتر در اتحادیه اروپا را دنبال کند، در آوریل برای دومین بار در انتخابات پیروز شد.
چند هفته پس از انتخاب رئیس جمهور، رای دهندگان فرانسوی به طور سنتی اکثریت پارلمانی مطلوبی را در اختیار رئیس جمهور منتخب قرار می دهند - البته با استثنای نادر فرانسوا میتران در سال 1988. ماکرون و متحدانش هنوز هم می توانند به چنین اکثریتی دست یابند.
اما چپِ احیا شده چالش سختی را به وجود آورده است زیرا تورم افسارگسیخته که هزینه های زندگی را بالا می برد، شوک‌های عظیمی را به چشم انداز سیاسی فرانسه وارد کرده است.
به گفته مقامات احزاب، اگر ماکرون و متحدانش اکثریت مطلق را تنها با چند کرسی از دست بدهند، ممکن است وسوسه شوند که نمایندگانی از راست میانه یا محافظه‌کاران را به ائتلاف پارلمانی خود وارد کنند.
اگر ماکرون و متحدانش با اختلاف بیشتری از این اکثریت فاصله بگیرند، می توانند یا به دنبال اتحاد با محافظه کاران باشند یا یک دولت اقلیت را اداره کنند که باید بر سر تصویب قوانین به صورت موردی با احزاب دیگر وارد مذاکره شود.
حتی اگر اردوگاه ماکرون 289 کرسی یا بیشتر را که برای اجتناب از تقسیم قدرت به آن نیاز دارد به دست آورد، احتمالاً این امر به لطف نخست وزیر پیشین او ادوارد فیلیپ رخ خواهد داد؛ فردی که خواستار اظهار نظر بیشتر در مورد آنچه دولت انجام می دهد، خواهد بود.
بنابراین، پس از پنج سال کنترل بلامنازع، ماکرون که به دلیل رویکرد از بالا به پایین به قدرت شناخته می شود، به دنبال یک مأموریت جدید خواهد بود که در آن نیاز به مصالحه بیشتری خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها