آیا ماکرون شکست در انتخابات را پیش بینی کرده بود؛ چه خطری فرانسه را تهدید می کند؟

آیا ماکرون شکست در انتخابات را پیش بینی کرده بود؛ چه خطری فرانسه را تهدید می کند؟
سه شنبه 31 خرداد 1401 - 21:21

شکست امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در انتخابات پارلمانی این کشور، به دلیل از دست دادن اکثریت در پارلمان و پیش افتادن رقبا و مخالفان، محاسبات سیاسی داخلی این کشور را به هم ریخته است. این امر نخست وزیر این کشور را بر آن داشت تا نسبت به خطری که فرانسه را در داخل و خارج تهدید می کند، هشدار دهد.

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند که شکست ماکرون در انتخابات پارلمانی فرانسه و از دست دادن اکثریت پارلمانی، نتیجه واکنش یا خشم و زیان بخش بزرگی از ملت فرانسه به دلیل سیاست های اقتصادی ماکرون است.

این ناظران معتقدند که شیوع کورونا و سپس بحران اوکراین این وضعیت را دشوارتر کرده و تأثیرات منفی بر اوضاع اقتصادی اروپا داشته و باعث بالا رفتن قیمت نفت و سوخت شده است. آنها بر این عقیده اند که این عوامل شهروندانی را که قرار بود به افراد ماکرون رأی بدهند، به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته به سمت ائتلاف احزاب چپگرا گرایش پیدا کردند که باعث پیروزی ژان لوک ملانشن و به دست آوردن دومین اکثریت کرسی های مجلس پس از ماکرون شد. گروه دیگر نیز به احزاب راستگرای افراطی – که نخبگان سنتی فرانسه محسوب می شوند و نماینده آنها مارین لوپن است – پیوستند. این گروه سومین اکثریت پارلمانی محسوب می شوند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که تعداد واجدان شرایطی که در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت نکرده اند، حدود 45 درصد هستند و این بدان معناست که کمتر نیمی از ملت به ماکرون رأی داده اند.

کارشناسان می گویند علت خودداری مردم از شرکت در انتخابات، فقدان اطلاعات سیاسی در فرانسه است زیرا احزاب سیاسی در این کشور به محض شکل گیری فقط به لایه های سیاسی توجه نشان می دهند و هیچ اهمیتی برای رویکردهای مردمی قائل نیستند. علاوه بر اینها این کشور با توجه به عضویت در پیمان ناتو و سیاست های تهاجمی، تقریبا هیچ گونه استقلالی در زمینه سیاست خارجی ندارد این امر باعث شده است که این کشور جایگاه خود را هم در جهان اقتصاد و سیاست از دست بدهد. عضویت در اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا نیز، مزید بر علت شده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند نتایج این انتخابات پارلمانی قابل پیش بینی و پیامی قوی به ماکرون بود زیرا وی از سال 2017 به مردم قول داده بود که به وعده هایش عمل کند. اما در رویارویی با بحران های بین المللی و مبارزه با کورونا شکست خود و نتوانست به وعده هایش در خصوص اصلاحات عمل کند و خشم مردم را برانگیخت.

کارشناسان می گویند با پیروزی جریان راست افراطی و تغییرات گسترده در فضای سیاسی فرانسه، این کشور صحنه تحولات عمیقی در موازنه قوای داخلی خواهد بود. و حتی ممکن است به دلیل سرباززدن برخی از نمایندگان از ائتلاف با حزب ماکرون، صحنه ناآرامی و هرج و مرج شود و همین موضوع ممکن است به انتخابات زودهنگام بینجامد.

پربیننده ترین خبرها