هدف بن سلمان از سفر به مصر، اردن و ترکیه چیست؟

هدف بن سلمان از سفر به مصر، اردن و ترکیه چیست؟
سه شنبه 31 خرداد 1401 - 19:29

سه هفته قبل از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، عصر روز دوشنبه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در آغاز سفر خود در منطقه به مصر سفر کرد و به اردن و ترکیه نیز خواهد رفت.

العالمعربستان سعودی

مصر، ترکیه و اردن سه کشوری هستند که با اشغالگران صهیونیست رابطه سیاسی و اقتصادی دارند، در حالی که اخبار منتشر شده، حاکی از نزدیک شدن عربستان سعودی به عادی سازی با اشغالگران است، بن سلمان سفر منطقه ای خود را آغاز کرده است.

این سفرها در حالی آغاز شده است که رابطه عربستان سعودی با ترکیه پس از ترور خاشقچی به دستور بن سلمان تیره شده بود.

"دیوید بولوک" محقق آمریکایی در مؤسسه مطالعات واشنگتن در این خصوص اظهار داشت: ریاض در دو سال گذشته به هواپیماهای رژیم اشغالگر صهیونیستی، اجازه پرواز در حریم هوایی خود را داده است و در چارچوب سنتکام با "رژیم اشغالگر صهیونیستی" همکاری کرده است و در حال حاضر صحبت از هماهنگی در مورد وضعیت جزایر تیران و صنافیر مصر با اسرائیل است.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی بدون رد گسترش روابط با رژیم صهیونیستی گفت که باید گام های بیشتری برای یافتن راه حلی برای مناقشه بین رژیم اشغالگر صهیونیستی و فلسطین برداشته شود.

تلاش برای بالا بردن جایگاه بین المللی و منطقه ای بن سلمان

سفر بن سلمان به سه کشور ترکیه، مصر و اردن و پس از آن سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان را می توان مقدمه ای برای بسته شدن پرونده تنبیه سعودی پس از ماجرای ترور خاشقچی دانست.

پس از بروز نشانه هایی مبنی بر بهبود روابط بین عربستان سعودی و ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی سفر کرد.

این سفر در روز پنجشنبه 28 آوریل، اولین سفر وی پس از ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار در استانبول در سال 2018 بود که باعث ایجاد شکاف در روابط دو قدرت منطقه ای شد.

به نظر می‌رسد که این نرمش ترکیه در چارچوب تلاش‌های آمریکا صورت می‌گیرد، آنها به دنبال هموار کردن مسیر عادی سازی برای عربستان سعودی و کشورهای منطقه هستند.

بایدن به یک اجلاس منطقه ای در عربستان سعودی خواهد رفت که هدف اول و آخر آن، حفظ امنیت «رژیم صهیونیستی» است

پربیننده ترین خبرها