صادرات گاز از مصر به لبنان از طریق سوریه و اردن

صادرات گاز از مصر به لبنان از طریق سوریه و اردن
سه شنبه 31 خرداد 1401 - 20:22

لبنان، سوریه و مصر توافقی را برای انتقال گاز طبیعی از مصر به لبنان از طریق سوریه و اردن امضا کردند.

العالم _ لبنان

ولید فیاض وزیر انرژی در دولت موقت لبنان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت امضای توافق نامه گاز، به منظور آغاز عملیاتی است که سه کشور لبنان، سوریه و مصر از هفت ماه پیش آغاز کرده اند که نمونه ای از همکاری عربی مشترک است. این همکاری به نفع همه کشورها و ملت های عربی است. اجرای این توافق نامه باعث می شود لبنان که به شدت به انرژی برق نیازمند است، از چهار ساعت برق اضافی بهره مند شود.

فیاض در همین حال از سوریه و مقامات آن به سبب دادن هر گونه کمک و برطرف کردن موانع چه از نظر فنی، چه از نظر قانونی از طریق تسهیل برگزاری مذاکرات و چه در سطح تجاری برای تامین منافع مشترک دو کشور و دو ملت برادر و نیز از مصر به سبب صادرات گاز به لبنان برای برطرف کردن بخشی از مشکل انرژی برق در این کشور تشکر و قدردانی کرد.

وزیر انرژی دولت موقت لبنان تصریح کرد: سوریه همراه اردن، همواره در راه روابط سازنده عربی قدم بر خواهند داشت، روابطی که به نفع کشورها و ملت های ما است. این موضوع برای ما اهمیت دارد که تاکید کنیم که قوای سه گانه لبنان یعنی ریاست جمهوری، پارلمان و دولت، این طرح را در اولویت قرار دادند و هرگونه حمایتی از آن کردند تا این لحظه را به چشم ببینیم. ما همواره با بانک بین المللی هماهنگ هستیم. این بانک هم کارشناسان خود را به لبنان فرستاد و هم از این طرح حمایت فنی کرد. کارشناسان این بانک در نشست ها با وزارت انرژی لبنان حضور داشتند تا توافق نامه و شروط کمک مالی به آن نهایی شود.

مهندس نبيه خرستين مدیر کل سازمان نفت سوریه هم گفت: سوریه همواره به رهبری بشار اسد رئیس جمهور آن، تکیه گاه اصلی برای هرگونه طرح عربی واقعی است. ما از ابتدا از حمایت دولت و وزارت نفت برای تحقق این طرح برخوردار بودیم. با وجود فشارها و دشواری هایی که سوریه با آنها مواجه است، سازمان نفت و شرکت گاز این کشور برای تجهیز خط گاز تلاش های بسیاری کردند، خطی که بارها در مکان های متعدد در معرض آسیب و تجاوز قرار گرفت.

وی افزود: ما در سوریه برای اجرای طرح و رساندن گاز مصر از طریق خطوط شبکه گاز سوریه برای لبنان بدون هیچ تاخیری آماده ایم و تاکید می کنیم که این کار خدمت به مردم برادر، لبنان و حمایت از آنان برای تامین بخشی از نیاز آن به برق است.

مجدي جلال رئیس شرکت گاز طبیعی مصر هم گفت کشورش توافق نامه گاز را برای حمایت از لبنان و فراهم کردن گاز برای آن در سریع ترین زمان ممکن امضا کرد و خط انتقال گاز از طریق اردن و سوریه به لبنان آماده است.

سوریه ماه سپتامبر گذشته در نشستی که بین مسئولان این کشور و مسئولان لبنانی در دمشق برگزار شد، با درخواست طرف لبنانی برای کمک به عبور گاز مصر و برق اردن از طریق خاک سوریه به لبنان موافقت کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها