حضور نظامی ترکیه در لیبی باز هم تمدید شد

حضور نظامی ترکیه در لیبی باز هم تمدید شد
چهارشنبه 1 تير 1401 - 14:06

اکثر نمایندگان پارلمان ترکیه با درخواست دولت برای تمدید حضور نظامی این کشور در لیبی موافقت کردند.

العالم - جهان اسلام
به رغم ابراز نگرانی‌ برخی سیاستمداران ترکیه درباره وضعیت اقتصادی این کشور، پارلمان ترکیه به تمدید حضور نظامی در لیبی رای مثبت داد.

منابع رسانه‌ای از قبیل «دیلی صاباح» ترکیه و خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش دادند، پارلمان ترکیه به درخواست دولت این کشور برای تمدید ۱۸ ماهه حضور نظامی در لیبی رای مثبت داد.

طرح پیشنهاد شده به پارلمان ترکیه برای تمدید حضور نظامی این کشور در لیبی با رای مثبت حزب حاکم عدالت و توسعه و متحدانش مواجه شد و همچنین قانونگذاران عضو احزاب اپوزیسیون هم از آن حمایت کردند.

پارلمان ترکیه اولین بار در ژانویه سال ۲۰۲۰ به دنبال امضای توافق امنیتی-نظامی این کشور با دولت وفاق ملی لیبی که دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی لیبی بود، رای به حضور نظامی ترکیه در این کشور آفریقایی داد

ترکیه طی سال‌های اخیر همواره از دولت وفاق ملی لیبی حمایت کرده و برای کمک به این دولت نیروی نظامی و تجهیزات اعزام کرده است.

لیبی طی سال‌های اخیر شاهد جنگ بین دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر نیروهای خلیفه حفتر) بود اما این درگیری‌ها با اعلام آتش بس پایان یافت و تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لیبی ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در درخواست تمدید حضور نظامی این کشور در لیبی، به «ابهامات سیاسی» جاری در لیبی و «خطرات و تهدیدهایی» که می‌تواند منافع ترکیه را در دریای مدیترانه و شمال آفریقا تهدید کند، استناد کرد. در این درخواست آمده است که نیروهای ترکیه به ارائه آموزش نظامی و مشاوره در لیبی ادامه می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود درباره حضور نظامی ترکیه در لیبی نوشت: «آنکارا به اعزام هزاران مزدور سوری به لیبی متهم شده است.

این رسانه آمریکایی افزود: «ترکیه در آن زمان همچنین با دولت طرابلس یک توافقنامه دریایی بحث برانگیز امضا کرد که به آن اجازه دسترسی به یک منطقه اقتصادی مورد مناقشه در شرق دریای مدیترانه را می‌داد. این توافق بر تنش‌ها در مناقشه ترکیه با یونان، قبرس و مصر بر سر حقوق حفاری نفت و گاز افزود».

فارس

پربیننده ترین خبرها