تمرین مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با حزب‌الله

تمرین مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با حزب‌الله
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 13:54

پس از گزارش رسانه‌ها درباره تمرین نظامی مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای آمریکایی، یک منبع عبری فاش کرد که در این رزمایش مقابله با جنبش حزب‌الله لبنان شبیه‌سازی شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه عبری «هاآرتص»، شامگاه چهارشنبه، فاش کرد که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی رزمایش مشترکی با فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) به منظور مقابله با «چالش‌های امنیتی مشترک» به‌ویژه در جبهه شمالی اراضی اشغالی (مرز با لبنان) برگزار کرده‌اند.

پایگاه خبری «شهاب» به نقل از هاآرتص گزارش داد که این رزمایش طی «روزهای اخیر» پس از بررسی سناریوهای احتمالی در مورد تقابل نظامی با «چالش‌های مشترک» در جریان نشست میان افسران ارشد سنتکام و مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

براساس این گزارش، این رزمایش تمریناتی نظیر هماهنگی نقشه همکاری در زمینه پدافند هوایی، تبادل اطلاعات و کمک‌های لجستیکی را شامل شده است؛ با این حال، هاآرتص می‌گوید که در این تمرین به احتمال مشارکت مؤثر آمریکا در تقابل احتمالی میان تل‌آویو و حزب‌الله لبنان اشاره نشده است.

این روزنامه عبری ادعا کرد که در صورت بروز درگیری نظامی میان تل‌آویو و حزب‌الله و به‌رغم آنکه واشنگتن این جنبش را یک «گروه ترویستی» می‌داند، اما آمریکا در این عملیات نظامی نقش مؤثری نخواهد داشت و خود را وارد آن نخواهد کرد.

هاآرتص همچنین اشاره کرد که از زمان انتقال رژیم صهیونیستی از حوزه اختیارات فرماندهی مرکزی آمریکا در اروپا (یوکام) به فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام)، «باتوجه به آنکه عرصه فعالیت سنتکام در خاورمینه از نظر جغرافیایی نزدیک به اسرائیل است، روابط میان ارتش دو طرف تا حد زیادی تقویت شده است.»

طبق این گزارش، در ابتدای هفته جاری یک هیأت نظامی متشکل از بیش از ۳۰ افسر نظامی آمریکایی از جمله هشت افسر با رتبه ژنرال و دریاسالار و در صدر آن‌ها «جمیز مالوی» فرمانده نیروهای دریایی سنتکام وارد اراضی اشغالی شده‌اند.

هاآرتص می‌افزاید سناریوهایی که در این رزمایش شبیه‌سازی شده است،‌ بروز جنگ میان تل‌آویو و حزب‌الله و بازتاب منطقه‌ای آن از جمله مداخله نظامی ایران در این درگیری بوده است و دو ارتش دیدگاه‌های خود را پیرامون رویدادها و چالش‌های احتمالی مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

از جمله دیگر مواردی که در این رزمایش مورد بررسی قرار گرفته است، همکاری نظامی در شرایط اضطراری و اقدام مشترک در وضعیت معمول بوده است. این رسانه عبری افزود که ارتش آمریکا انبارهایی برای شرایط اضطراری در اراضی اشغالی دارد و ارتش رژیم صهیونیستی این اجازه خواهد داد تا در زمان جنگ از آن استفاده کند.

براساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اشاره کرده است که در انجمن عملیات راهبردی این رژیم و سنتکام، «جنگ در چند جبهه» شبیه‌سازی شده و ویژگی‌های فضای محیط عملیات در خاورمیانه و فرصت‌های امنیتی برای مقابله با کشورهای منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.

ارتش رژیم صهیونیستی اضافه کرد که این رزمایش شامل سازوکار هماهنگی عملیات میان دو ارتش و اساس همکاری‌های عملیاتی، اطلاعاتی و فناورانه بوده است. ارتش تل‌آویو همچنین خاطرنشان کرد این رزمایش در چارچوب سازگار کردن طرح‌های عملیاتی مشترک به عنوان بخشی از فرایند انتقال ارتش اشغالگر به حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا صورت گرفته است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید دستور داده بود به منظور تقویت روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی علیه ایران، حوزه فعالیت تروریست‌های سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه) شامل تل‌آویو هم بشود.

فارس

پربیننده ترین خبرها