برنده سفر بایدن به سعودی از همین الان بایدن است

برنده سفر بایدن به سعودی از همین الان بایدن است
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 14:20

خبر: حسب اعلام رسمی کاخ سفید در نیمه ماه آینده میلادی بایدن به سعودی سفر می‌کند؛ آنچه در این سفر نصیب هر یک از دو طرف سعودی و آمریکا می‌شود محل تحلیل آشنایان و صاحبنظران مسائل سیاسی در روزهای اخیر است.

تحلیل:

- سعودی سرخوش از اینکه بایدن در کاخ پادشاه حاضر خواهد شد امیدوار است از تمرکزهای دمکرات‌های کاخ سفید بر مسائل حقوق بشری سعودی کاسته شود، مراتب انتقال قدرت در سعودی تسهیل و تضمین شود و بالاخره در مقابل دشمن خیالی و موهومی بنام ایران که در سر می‌پروراند و آن را بزرگنمایی می‌کند آسوده خاطر شود.
- در مقابل بایدن به سعودی می‌رود تا پروژه عادی‌سازی روابط میان سعودی و اسرائیل را روغن کاری کند و قطار عادی‌سازی روابط اعراب اسرائیل را یک منزل به پیش براند. همچنین نسبت به استفاده از ظرفیت سعودی در مدیریت بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین نهایت بهره‌برداری را بکند و بالاخره بخشی از اعراب منطقه و در واقع مهم ترین بخش آن را در جایگزین کردن ایران بجای اسرائیل بعنوان دشمن مشترک اعراب و اسرائیل و به‌زعم خود تهدید گر منافع مشترک عبری-غربی اقناع کامل کند
-آنچه از اهداف اعلامی این سفر بر می‌آید تاکید بر تشکیل مجمعی امنیتی با مشارکت دولت‌هایی چون سعودی، امارات، بحرین، اردن و سودان با اسرائیل است. مجمعی که تشکیل آن ولو در ظاهر و در حد حرف، معنایی جز پیوستن سعودی به پروژه عادی‌سازی روابط با اسرائیل ندارد. البته که تجربه ناکام تشکیل "ناتوی عربی" علیه ایران همچنان پیش روی با اصطلاح 80 کشور عضو و آمریکاست.
- در خلال سفر ظاهرا بناست پس از مدتها دو جزیره "تیران" و "صنافیر" از مصر منفک و در اختیار سعودی قرارگیرند. این مساله اگرچه میتواند به عنوان توفیقی در سبد بن سلمان معرفی شود اما واقعیت ان است که اولا این دو جزیره سنتا متعلق به سعودی بوده و در خلال جنگ اعراب-اسرائیل بشکل موقت به مصر واگذار شده بودند والبته هیچ گاه بعد ازان به سعودی بازگردانده نشدند. ثانیا واگذاری یا بازگشت این دو جزیره به سعودی با شروطی تعریف شده از سوی اسرائیل و آمریکا صورت داده خواهد شد که از جمله آن خلع سلاح کلی دو جزیره و تمرکز شدید امنیتی سعودی بر آن است تا هیچ خطری متوجه رژیم از این دو ناحیه نباشد و بالاخره اینکه با این واگذاری مجدد، دو منطقه "ایلات "وعقبه" یکبار برای همیشه از آسیب‌های احتمالی ناشی از علاقمندان به مساله فلسطین و دشمنان اسرائیل مصون خواهند شد.
- نظر به آنچه گذشت سعودی در قالب سفر بایدن به این کشور تامین انرژی غرب را (در حد توان خود) در خلال بحران اوکراین عهده‌دار می‌شود، هیبت خود در وفاداری به مساله فلسطین را قربانی قدوم بایدن خواهد کرد و در مقابل باعهده‌دار شدن تامین امنیت رژیم در تیران و صنافیر تنها چیزی که دریافت میدارد برخی وعده ها در مقابل دشمنی موهوم و ذهنی بنام ایران است. این درحالی است که اولا خود سعودی‌ها ثانیا آمریکایی‌ها و اسرائیل دردرجه سوم بخوبی میدانند و ایمان دارند که ایران هیچ گاه تهدیدی برای سعودی و دیگر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود.
- کشورهایی که به ندای آمریکا و اسرائیل در تشکیل مجمع امنیتی طراحی شده علیه ایران بپیوندند در واقع رکن متمم پروژه ایران هراسی چند دهه‌ای آمریکا و در عمل تامین کننده سوخت قطار عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل خواهند بود. اینکه چه کسی از پشت میز مذاکره بین سعودی و امریکا با دستان پر بلند خواهد شد بنظر ازهمین الان کاملا روشن است

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها