سخنگوی اتحادیه اروپا: سفر بورل به ایران با محور ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای است

سخنگوی اتحادیه اروپا: سفر بورل به ایران با محور ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای است
جمعه 3 تير 1401 - 15:32

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که سفر جوزپ بورل به ایران به عنوان بخشی از تلاش های جاری در خصوص بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل است.

العالم - اروپا

پیتر استانو افزود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ ژوئن) در تهران خواهد بود.

وی ادامه داد که بورل «به عنوان هماهنگ کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.»

هم زمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد که دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای و معکوس کردن تنش های فعلی است.

سعید حطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر درباره سفر بورل به تهران گفته بود این سفر در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می‌شود و در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

مذاکرات با محور رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای، پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده در وین، به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به یک وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

به گزارش ایرنا، قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

پربیننده ترین خبرها