طولانی شدن جنگ اوکراین با مداخله ناتو؛ غرب یا روسیه، کدام متضرر می شوند؟

طولانی شدن جنگ اوکراین با مداخله ناتو؛ غرب یا روسیه، کدام متضرر می شوند؟
شنبه 4 تير 1401 - 17:43

کارشناسان می گویند قبل از جنگ اوکراین، حاکمیت واقعی بر دریای سیاه از آن نیروی دریایی روسیه بود که اکنون بر تمام سواحل اوکراین جز اودسا که قطعا آن نیز سقوط خواهد کرد، سیطره دارد.

العالم – نظرکده

بنابر تحلیل کارشناسان، استراتژی پوتین این است که ضمن سیطره بر تمام ساحل، به ترانس نیستریا (ترانس‌نیستریا با نام رسمی جمهوری پریدنستروویای مولداوی (PMR) کشوری با رسمیت محدود که کنار رود دنیستر در شرق مولداوی و در همسایگی با اوکراین قرار دارد) برسد و بقیه اوکراین را به یک منطقه محصور در خشکی تبدیل کند.

به گفته این کارشناسان، آمریکا و ناتو هدفشان آن بود که روسیه را در اوکراین در یک جنگ فرسایشی طولانی درگیر کنند، اما در واقع این اروپا و آمریکا هستند که بزرگترین بازنده این جنگ خواهند بود.

آنان تاکید می کنند که در مدت 100 روز، روسیه معادل 110 میلیارد یورو در نتیجه اختلاف نرخ ارز و سود گاز و نفتی که به اروپا صادر می کند، حاصل کرده اما اروپا 400 میلیارد یورو ضرر کرده است.

بنابر تحلیل کارشناسان، دخالت ناتو لزوما به این معنا نیست که اوکراین به زودی به عضویت اتحادیه اروپا درخواهد آمد تا از کمک هایی که به کشورهای اتحادیه اروپا اعطا می شود، بهره مند شود و موضوع پیوستن به ناتو نیز فقط برای دلخوشی زلنسکی است تا نشان دهند دولت وی دستاوردهایی را برای مردم اوکراین محقق کرده است اما در اصل نشانه طمع ورزی اتحادیه اروپا نسبت به اوکراین به ویژه غلات و گندم آن است که کالای بسیار مهمی برای اتحادیه اروپا به شمار می رود، این موضوع شتاب اتحادیه اروپا در زمینه نامزدی مولداوی برای عضویت در این اتحادیه را نیز توجیه می کند که در اصل به خاطر محصولات کشاورزی اش است که همگی منابعی اساسی و ضروری برای امنیت غذایی اروپا هستند.

پربیننده ترین خبرها