ترکیه: عملیات نظامی در شمال سوریه قطعی است

ترکیه: عملیات نظامی در شمال سوریه قطعی است
دوشنبه 6 تير 1401 - 02:49

ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب بار دیگر تأکید کرد که آنکارا آماده است که عملیات جدید نظامی در شمال سوریه را آغاز کند و هر لحظه امکان شروع این عملیات وجود دارد.

العالم - ترکیه

به گزارش رسانه‌های ترکیه، کالین افزود: در گذشته دست به عملیات در شمال سریوه زدیم، در آن زمان نیز برای [انجام ندادن] آن زیر فشار قرار داشتیم، اما ما آن عملیات را به خاطر منافع ملی‌مان انجام دادیم.

وی به نقل از اردوغان گفت: رییس جمهوری ما به روشنی گفته است که این عملیات در هر لحظه امکان دارد آغاز شد و ما برای انجام آن آمادگی داریم.

رییس جمهوری ترکیه پیش از این گفته بود که نیروهای ارتش این کشور برای مبارزه با آنچه وی تروریسم خوانده، در مرزهای کشورش دست به عملیات نظامی خواهند زد و به زودی در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

تحریم‌های روسیه

کالین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تحریم غرب علیه روسیه پرداخت و گفت که آنکارا به خاطر منافع اقتصادی خود، هرگز به این تحریم‌ها علیه مسکو نخواهد پیوست.

وی تصریح کرد: ما بر منابع انرژی خارجی تکیه داریم و به صورت کاملا شفاف و روشن موضع خود را به غربی‌ها گفته‌ایم.

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد که تحریم‌ها علیه روسیه پیش از هر کشور دیگری، اقتصاد ترکیه را هدف قرار میدهد و طبیعتا ما به دنبال بروز این رویداد نیستیم.

اردوغان نیز پیشتر در این باره گفته بود که کشورش در تحریم‌های وضع شده غرب علیه روسیه شرکت نخواهد کرد.

به گفته رییس جمهوری ترکیه، کشورش می تواند یکی از کشورهای تضمین کننده امنیت اوکراین باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها