کاهش 1 دلاری بهای نفت همزمان با مطرح شدن موضوع ایران و روسیه در نشست گروه 7

کاهش 1 دلاری بهای نفت همزمان با مطرح شدن موضوع ایران و روسیه در نشست گروه 7
دوشنبه 6 تير 1401 - 09:53

معاملات نفتی هفته جاری را با کاهش آغاز کرد.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، صبح روز دوشنبه بهای نفت بیش از یک دلار در ازای هر بشکه کاهش یافت زیرا نگرانی‌های اقتصادی جهانی چشم‌انداز تقاضای نفت را کاهش داده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران به نشست گروه 7 برای اتخاذ تصمیم در خصوص صادرات نفت روسیه و احیای توافق هسته‌ای ایران چشم دوخته‌اند.

صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال پس از افزایش 2.8 درصدی در روز جمعه، 1 دلار و 42 سنت یا 1.3 درصد کاهش یافت و به 111 دلار و 70 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1 دلار و 54 سنت یا 1.4 درصد کاهش، 106 دلار و 8 سنت معامله شد. بهای این شاخص روز جمعه افزایشی 3.2 درصدی را پشت سر گذاشته بود.

هر دو شاخص دومین کاهش هفتگی خود را در هفته گذشته ثبت کردند زیرا افزایش نرخ بهره در اقتصادهای کلیدی باعث تقویت دلار و افزایش بیم از رکود شد. با این حال، بهای نفت به شکلی با‌ ثبات بالای 100 دلار در هر بشکه باقی ماند زیرا تحریم‌های غرب، نفت روسیه را از دسترس برخی خریداران دور نگاه داشته است. همین امر، عرضه نفت خام و محصولات نفتی را همچنان محدود کرده است.

انتظار می رود رهبران کشورهای ثروتمند گروه 7 (G7) در این هفته درباره گزینه های مقابله با افزایش بهای انرژی و جایگزینی واردات نفت و گاز روسیه و همچنین تحریم های بیشتر که به تشدید تورم منجر نشود، گفتگو کنند.

این اقدامات شامل محدودیت احتمالی تعیین سقف قیمت برای صادرات نفت خام و محصولات نفتی روسیه با هدف کاستن از درآمد روسیه و در عین حال کاهش آسیب به سایر اقتصادها است.

اما ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشتی در این خصوص نوشت: «مشخص نیست آیا سقف قیمتی به این نتیجه برسد یا خیر.»

او افزود: «هنوز چیزی نمی تواند مانع روسیه برای ممنوعیت صادرات نفت و فرآورده های پالایش شده به اقتصادهای گروه 7 در پاسخ به تعیین سقف قیمتی شود؛ موضوعی که شرایط کمبود در بازارهای جهانی نفت و محصولات پالایش شده را تشدید می کند.»

همچنین پس از دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات ارشد در تهران برای رفع انسداد مذاکرات متوقف شده، گروه 7 در مورد چشم انداز احیای مذاکرات هسته ای ایران نیز گفتگو خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها