رسانه‌های اسرائیلی: سفر بایدن ارتباطی به ناتوی خاورمیانه ندارد

رسانه‌های اسرائیلی: سفر بایدن ارتباطی به ناتوی خاورمیانه ندارد
دوشنبه 6 تير 1401 - 11:04

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آمریکایی به اظهارات اخیر شاه اردن درباره تشکیل ائتلافی شبیه به ناتو در منطقه غرب آسیا پاسخ دادند.

العالم - فلسطین اشغالی

رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع آمریکایی مدعی شدند، سفر قریب الوقوع «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا مربوط به «ناتوی خاورمیانه» یا ائتلاف عربی-اسرائیلی نیست.

این منابع افزودند، این موضوع فقط مربوط به تدارکات و تفاهماتی در چارچوب فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه «سنتکام» است که رژیم صهیونیستی نیز به آن پیوسته است.

اخیرا «عبدالله دوم» شاه اردن در گفت‌وگو با شبکه‌ای آمریکایی از امکان تشکیل یک ائتلاف نظامی در غرب آسیا همانند پیمان ناتو گفت و خاطرنشان کرد که باید چشم‌انداز چنین ائتلافی به شدت واضح باشد.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی به همین اظهارات پرداخت و نوشت، مشخص نیست که منظور شاه اردن از به کار بردن عبارت «اهداف واضح و مشخص» چیست اما به احتمال زیاد این مسأله مربوط به نشستی است که قرار است به زودی میان «جو بایدن» رئیس‌‌جمهور آمریکا و سران برخی کشورهای در منطقه غرب آسیا برگزار شود؛ برآوردها تلویحا نشان می‌دهد که آمریکا برای تمام کشورهای متحد و دوست در منطقه بویژه در خصوص طرف‌های مرتبط به توافقنامه‌های راهبردی نظامی مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین، قطر و اردن دستورالعمل‌هایی به جهت آمادگی برای ایجاد ائتلافی جدید صادر کرده است.

در ادامه این گزارش آمده، اطلاعات مشخصی از ائتلاف جدید به نام «ناتوی خاورمیانه» در دست نیست اما به گفته منابع اردنی آگاه، صحبت از فرمولی کمتر از حد ناتوی معروف است؛ وزارت دفاع آمریکا تلاش می‌کند که با تشکیل اتاق‌ عملیات ویژه و نیز یکی کردن سامانه‌های راداری پدافند هوایی، یک حالت هماهنگی مشترک میان متحدانش در غرب آسیا ایجاد کند.

از سوی دیگر، دیروز (یکشنبه) روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال گزارش داد واشنگتن در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و کشورهای عربی تشکیل داد تا چگونگی هماهنگی برای مقابله با توانایی‌های موشکی و پهپادهای ایران را بررسی کنند.

طبق این گزارش، این مذاکرات که قبلاً فاش نشده بود در «شرم الشیخ مصر» برگزار شد و اولین بار بود که چنین طیفی از نظامیان عالی‌رتبه اسرائیلی و عرب تحت نظارت ارتش ایالات متحده برای بحث در مورد چگونگی دفاع در برابر یک «تهدید مشترک» دیدار کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها