زلال قرآن (981)؛

سخن چند تن از بزرگان در زمینه فریبندگی مطامع دنیائی

 سخن چند تن از بزرگان در زمینه فریبندگی مطامع دنیائی
دوشنبه 6 تير 1401 - 17:11

العالم _ زلال قرآن

عارفی گفته: «ای انسان، خداوند رحمان که به تونعمت هستی داده، در وجود تو جزیک دل ننهاده تا درمحبت وشوق وصول به لقاء حضرتش یک دِله، وازغیراومُعرِض وبراومُقبِل باشی، نه اینکه یک دل راصد پاره کنی وهرپاره را در پی مقصدی آواره گردانی، پس خویشتن را باش، و وصول به لقاء خداوند سبحان را مقصد اعلای خود قراربده ، ودرچنبره آمال دنیائی سرگردان نمان، دیده اقصی بین انسانی بدست آر،ودوبال عقل وتقوا را بگشا وبه عالم قدس پروازنما».

بزرگی گفته: «ازآنجاکه زخارف ومظاهر فریبنده دنیائی و وسائل لهو و لعب دراین سرای فریب وغرور ذاتاً فانی و ناپایدارند، وقتی دارنده آنها درگذرزمان پس ازسرمستی وغروربخودآید وبه هنگام مرگ چشم حقیقت بین اوبه روی حقایق بازشود، به واقع می بیندکه همه این ها با رَها کردن دامن خود ازدست صاحبشان، او را تنها گذاشته اند، لذا درغم و اندوه جانکاهی فرورفته وآتش حسرت درسینه اوشعله ور می گردد، تا جائی که در فراغ عجوزه دنیای غدّارناله های زارازدل فکاربرمی آورد، ولی با تاسف می بیند که هرچه فریاد انهادش برآید فریاد رسی نخواهد داشت.

پس، وای بردلی که به کِرشمه لذات فانی زخارف فریبنده دنیا ازجا دررود، وخاک برسرعقلی که به افسون کودک فریب آن فریفته گردد، وحیف ازنقدعمری که دربازارطلب آن تلف شود ودریغ ازقوّت جوانی که درکشیدن بار زحمتش مصروف گردد.
و هشدار، که اسیرشدن درچنگال وسرپنجه خونخوار دنیای غدّار، گرفتارشدن دردام خطرناکی است که مبتلایان به آن با سقوط ازمرتبه اعلی انسانیت به درجه سفلای حیوانیت، از پیمودن راه کمال وسعادت حقیقی بازمی مانند» .

و امام خمینی (ره) درجمله زیبائی گفته: «عالم طبع (دنیا) متن جهنم است و انسان را درحجاب های ظلمانی خود مستور و محجوب می کند و تعلق خاطر و اشتغال به مواهب آن خلود درمتن جهنم و دور کننده انسان از قرب و لقاء الهی است».

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها