نزدیک بودن توافق ریاض و تل آویو در مورد دو جزیره تیران و صنافیر

نزدیک بودن توافق ریاض و تل آویو در مورد دو جزیره تیران و صنافیر
پنج‌شنبه 9 تير 1401 - 11:57

مقامات صهیونیست با انتقال مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی موافقت کردند.

العالم _ سعودی

منابع خبری صهیونیست از نزدیک بودن توافق ریاض و تل آویو درمورد دو جزیره تیران و صنافیر خبر دادند.

پایگاه خبری اسرائیلی «والاه» اعلام کرد اسرائیل، سعودی و مصر به زودی توافقی را امضا خواهند کرد که اجازه می دهد مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی منتقل شود.

این پایگاه به نقل از مسئولان اسرائیلی نوشت نفتالی بنت نخست وزیر، یائیر لاپید وزیر خارجه و بنی گانتس وزیر امنیت اسرائیل از جزئیات این توافق اطلاع یافته و با کلیات آن موافقت کرده اند.

پایگاه عبری والاه تاکید کرد که توافق یاد شده در بر دارنده تعهداتی است که ارتباطی با دو جزیره تیران و صنافیر ندارند. در رأس این تعهدات این است که ریاض موافقت می کند که به شرکت های هواپیمایی اسرائیلی که عازم جنوب شرق آسیا هستند، اجازه دهد از آسمان سعودی عبور کنند.

به نوشته این پایگاه، دیپلمات ها و قانونگذاران آمریکایی، مصری و سعودی هم اکنون در تلاش برای اجرای این توافق هستند هرچند اجرای شماری از توافقات، تفاهمات و ضمانت نامه ها که امکان نهایی کردن توافق را به هر سه طرف می دهند، آماده اند.

ناظران تاکید می کنند با توجه به اهمیت استراتژیک دو جزیره تیران و صنافیر واقع در دریای سرخ، امضای توافق بر سر این دو جزیره، موفقیت بزرگی برای دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود و می تواند راه را برای عادی سازی تدریجی روابط بین اسرائیل و سعودی هموار کند.

این در حالی است که به نوشته پایگاه عبری والاه، با توجه به اینکه سعودی و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند، نمی توانند توافی دوجانبه را امضا کنند و به همین علت مصر و آمریکا تلاش می کنند راه حل هایی قضایی و دیپلماتیک بیابند تا این توافق به سرانجام برسد.

مصر طبق توافق کمپ دیوید، متعهد شده است که دو جزیره تیران و صنافیر را عاری از سلاح و با درخواست اسرائیل برای استقرار نیروهای بین المللی تحت فرماندهی آمریکا در آن دو موافقت کند.

پربیننده ترین خبرها