رکورد افزایش تورم در فرانسه به ۶.۵ درصد

رکورد افزایش تورم در فرانسه به ۶.۵ درصد
پنج‌شنبه 9 تير 1401 - 16:45

بلومبرگ نوشت: در حالی که بانک مرکزی اروپا خود را برای افزایش نرخ تورم آماده می کند، تورم در فرانسه در ماه جاری میلادی به ۶.۵ درصد افزایش یافت.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش بلومبرگ ، موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی (اینسی) فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد: افزایش شدید بهای انرژی و غذا رشد قیمت مصرف کننده در فرانسه را در ماه ژوئن به ۶.۵ درصد افزایش داد. قیمت مصرف کننده در ماه قبل از آن (مه) ۵.۸ درصد بود.

این آمار با انتظارات در تحلیل های انجام شده در نظرسنجی بلومبرگ مطابقت دارد.

افزایش تورم در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، توجیه بیشتری را برای بانک مرکزی اروپا در زمینه افزایش نرخ بهره ایجاد کرده است. این طرح برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، از ماه بعد اجرایی می شود.

بعد از افزایش ۱۰ درصد نرخ تورم در اسپانیا، امار جدید در فرانسه خواسته مقامات منطقه را برای در نظر گرفتن افزایش بیش از ۲۵ درصدی نرخ پایه به خود جلب کرده است.

در حالی که تورم در آلمان آن طور که انتظار می رفت در ماه جاری قوی نبود، کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا گفته تمرکز اصلی بر آمار تورم بقیه ۱۹ کشور عضو منطقه یورو خواهد بود.

اقتصاددان ها تخمین می زنند که افزایش ۵.۸ درصدی در قیمت ها دراین منطقه ثبت شود.

فرانسه در مهار تورم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی تا حدی موفق بوده و دولت این کشور ۲۵ میلیارد یورو برای محدود کردن افزایش هزینه های انرژی هزینه کرده است.

اما با توجه به این که امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در انتخابات اخیر این کشور، اکثریت پارلمان را از دست داده است تحت فشار قرار گرفته تا اقدامات بیشتری را انجام دهد.

هفته آینده دولت او قصد دارد بودجه بازنگری شده سال ۲۰۲۲ را ارائه دهد که شامل ۲۵ میلیارد یوروی دیگر برای تمدید اقدامات موجود و طرح های جدید از جمله در زمینه افزایش حقوق بازنشستگی است.

با این وجود در فرانسه تورم تاکنون باعث کاهش اعتماد و فشارهای اقتصادی شده است. این در حالیست که آمار جداگانه که امروز (پنجشنبه) منتشر شده نشان می دهد هزینه مصرف کننده در ماه مه در مقایسه با آوریل ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها