در اجلاس ارتقای ایمنی جاده ای سازمان ملل؛

تخت‌روانچی: کشورهای توسعه‌یافته باید به سایر کشورها برای تقویت ایمنی جاده‌ای کمک کنند

تخت‌روانچی: کشورهای توسعه‌یافته باید به سایر کشورها برای تقویت ایمنی جاده‌ای کمک کنند
جمعه 10 تير 1401 - 07:48

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد کشورهای توسعه یافته وظیفه دارند با انتقال فناوری‌های نوین به سایر کشورها برای تقویت ایمنی جاده‌ای و کاهش تلفات جاده‌ای کمک کنند.

العالم ـ ایران

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در اجلاس ارتقای ایمنی جاده ای افزود: همه ساله، صدها هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و میلیون ها نفر نیز دچار جراحات شدید می شوند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در طی دو دهه گذشته، در جمهوری اسلامی ایران، از طریق برنامه ریزی و نیز اقدامات ملی در حوزه های مهندسی ایمنی جاده ای، اجرای قوانین و مقررات، خدمات پزشکی و نجات و امداد، آموزش های عمومی و تخصصی و نیز توسعه و ارتقای زیرساخت ها، تلفات تصادفات جاده ای در ایران به میزان ۳۹ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه طی دهه اول اقدام برای ارتقای ایمنی جاده ای در سطح ملی، گام های مهمی برداشته شده است، به برخی از مهمترین اقدامات انجام شده اشاره کرد.

به گفته سفیر ایران در سازمان ملل برخی از مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه به شرح زیر است:

-ادغام مدیریت ایمنی جاده ای ذیل کمیسیون ایمنی راه های کشور به همراه ارتقای کارایی این حوزه از طریق تقویت همکاری های چند بخشی و میان بخشی با این کمیسیون؛

-ارتقای ظرفیت و نقش کمیسیون ایمنی راه های کشور به منظور ایجاد هماهنگی میان برنامه های اقدام ارگانهای متعدد ذیربط؛

-ایجاد بانک جامع اطلاعاتی درخصوص تصادفات جاده ای برای سازمان های ذیربط تا به صورت منظم و به موقع نسبت به ثبت و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به هر تصادف اقدام گردد و امکان تحلیل و گزارش دهی جامع در این رابطه فراهم گردد؛

-تدوین دستورالعمل واحد برای بررسی صحنه تصادف با هدف هماهنگ سازی و ادغام فرآیندهای بررسی و استانداردسازی گزارشات؛

-اتخاذ اقدامات اولیه برای تاسیس مرکز ملی ایمنی حمل و نقل با اختیارات و ماموریت مستقل به منظور بررسی دقیق کلیه ی تصادفات در حوزه ی حمل و نقل؛

-اجرای پروژه ی مدیریت سرعت در محورهای اصلی در سه استان با همکاری سازمان بهداشت جهانی به منظور مدیریت میانگین سرعت خوردروها به عنوان یکی از عوامل اصلی شدت تصادفات و افزایش تلفات؛

تخت‌روانچی در ادامه سخنانش گفت: هدف اعلام دومین دهه بین المللی ایمنی جاده ای، کاهش ۵۰ درصدی مرگ میر و تلفات جاده ای تا سال ۲۰۳۰ بوده است و این هدف بدون تامین مالی جامع و پایدار به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، محقق نخواهد شد.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: تامین پایدار مالی برای ایمنی جاده ای باید همه حوزه های اصلی مدیریت ایمنی جاده ای را با رویکردی موثر، فنی و کاربردی و فارغ از ملاحظات سیاسی پوشش دهد.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: در این خصوص، اقدامات یکجانبه قهرآمیز و تحریم های غیرقانونی یکجانبه و نیز سیاسی کردن این موضوع حیاتی، ما را به شدت از اهداف فنی و حرفه ای که در این حوزه تعریف کرده ایم دور می کند و لذا لازم است با اینگونه اقدامات غیرقانونی و نامشروع، مقابله جدی و موثر صورت پذیرد.

تخت روانچی تاکید کرد که کشورهای توسعه یافته وظیفه دارند که در حوزه‌های مختلف مرتبط با ایمنی جاده ای به ویژه انتقال فن آوری های نوین در صنعت خودروسازی، ارتقای ظرفیت ها در حوزه های تجهیزات عملیات نجات و امداد و نیز کمک های پزشکی و همچنین مهندسی جاده و مدیریت ایمنی جاده ای به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا حوزه ایمنی جاده ای در این کشورها تقویت شده و بدین طریق، تلفات جاده ای کاهش یابد.

پربیننده ترین خبرها