زلال قرآن (1002)؛

عقل و نفس امّاره چه ویژگی های خاصی دارند؟

عقل و نفس امّاره چه ویژگی های خاصی دارند؟
جمعه 10 تير 1401 - 14:44

با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که عقل و نفس امّاره چه ویژگی های خاصی دارند؟

العالم ـ زلال قرآن

این ویژگی ها عبارتند ازاینکه خداوند علیم حکیم :
1 - خداوند نفس امّاره که درقالب قوای شهویه و غضبیه عمل می کند را با قدرت بالا در وجود آدمی تعبیه کرده تا این قوا بتوانند به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای عدیده بُعد مادی (جسمی) اوباشند.
2 - عشق ذاتی به جمال و کمال خویش را با توان و قدرت خیلی بالاتر برای مهار و کنترل هوا های نفسانی در ذات او به ودیعه نهاده تا نفس امّاره و امیال و خواهش های آن را کنترل کند و اجازه ندهد که آنها از مدار اعتدال بیرون رفته و انسان را از صراط مستقیم کمال خارج سازند.
3 - به انسان قدرت عقل عنایت فرموده تا بتواند حق را از باطل و راه را از چاه تشخیص دهد.
4 - انسان را مختار آفریده و به او اجازه داده تا با اراده از بین راه های گوناگون ممکن، راه مناسب را انتخاب کند و نسبت به امور مختلف مادی و معنوی زندگی خویش تصمیم بگیرد.
5 - بهترین شرایط درونی و بیرونی را برای او فراهم کرده تا او بتواند با بهره گیری بجا و به موقع از مواهب عدیده خداداده راه کمال خویش را به درستی طی کند و به مقصد اعلی حیات خویش برسد.
با تعیین ضوابط و احکام بسیار دقیق او را مکلف فرموده تا با عمل به صحیح ترین شکل ممکن به آنها معتدل ترین شرایط را برای رشد و کمال خود فراهم کند و با اغتنام فرصت عمر و استفاده حداکثری از توان و امکانات موجود خویشتن را به مقام اعلی قرب الهی برساند ان شاءَ الله.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها