فنلاند: قوانین‌مان را برای جلب رضایت ترکیه تغییر نمی‌دهیم

فنلاند: قوانین‌مان را برای جلب رضایت ترکیه تغییر نمی‌دهیم
جمعه 10 تير 1401 - 21:48

وزیر خارجه فنلاند روز جمعه تاکید کرد این کشور قوانین خود را برای جلب رضایت ترکیه تغییر نخواهد داد.

العالم - اروپا

«پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند روز جمعه گفت که کشورش هرگز با ایجاد تغییرات در قوانین خود موافقت نخواهد کرد و این امکان نیز وجود ندارد افرادی که ترکیه خواستار تسلیم آنهاست را بدون «دلایل بسیار دقیق» تحویل دهد.

وی که در کنفرانس خبری در هلسینکی و پس از رایزنی با همتای لهستانی خود صحبت می‌کرد، گفت: «اگر شرط تایید ترکیه برای پیوستن فنلاند به ناتو، ایجاد تغییرات در قوانین‌مان است، بعید است که فنلاند چنین امتیازی را بدهد».

هاویستو گفت که تفاهم نامه سه‌جانبه میان ترکیه، فنلاند و سوئد، هیچ چیزی درباره تغییر در قانون یا چیزی از این قبیل را نمی‌گوید.

وزیر خارجه فنلاند تاکید کرد: «ما چنین تعهداتی را بر عهده نگرفته‌ایم و تمام چیزی که درباره آن توافق شد بر روی کاغذ نوشته شده است».

وی افزود که فنلاند در صورتی به خواسته ترکیه برای تحویل افرادی که آنها را تروریست می‌داند تن خواهد داد که دلایل محکمی در این زمینه ارائه کند».

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (جمعه) گفت این پارلمان ترکیه است که باید با عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کند.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش حول پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو در نشست سران این ائتلاف در مادرید، توضیح داد: «کار برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بدون تصویب پارلمان ترکیه پیش نخواهد رفت و جای نگرانی نیست».

رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه نیز به فنلاند و سوئد هشدار داده بود که آنکارا هنوز می‌تواند از عضویت این دو کشور در ناتو جلوگیری کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها