موج جدید بازداشت‌‌ها در شرق عربستان

موج جدید بازداشت‌‌ها در شرق عربستان
دوشنبه 13 تير 1401 - 21:56

منابع معارض سعودی خبر دادند که نیروهای امنیتی این کشور موج جدیدی از دستگیری‌ها را در مناطق شرقی عربستان آغاز کرده‌اند.

العالم _ عربستان سعودی

پایگاه خبری العهد گزارش داد، سرویس های امنیتی سعودی ماه ژوئیه گذشته حملات شدیدی را در قطیف، الأحساء و الدمام انجام دادند و بدون هیچ مقدمه‌ای، ساره العلی را از الاحساء بازداشت کردند. این نیروها همچنین «عبد المجید بن حجی الأحمد» را که یکی از اساتید حوزه علمیه است، بازداشت کردند.

به گزارش این پایگاه خبری، نیروهای سعودی همچنین حسین رجب، حسین المطوع و موسى علی الخنیزی را بازداشت کردند. منابع معارض آل سعود گفتند که فصل مشترک این بازداشتها، فعالیت رسانه‌ای این افراد بوده است؛ زیرا در شبکه‌های اجتماعی و تریبونهای خبری، فعال بودند و رویکردی در تضاد سیاست محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی داشتند.

این منابع با بیان اینکه این افراد بازداشت شده، تا این لحظه از ارتباط با خانواده‌های خود محروم هستند، تصریح کردند: نیروهای سعودی تمامی وسایل ارتباطی آنان را گرفته‌اند.

منابع مذکور با اشاره به ممانعت مسئولان آل سعود از زندگی آزادانه شهروندان این کشور خاطر نشان کردند از شرایط زندانی شدن «مرتجى قریریص» خردسالترین زندانی سیاسی در سعودی ابراز تأسف کردند.

به گفته این منابع، او برادر شهید علی قریریص است که مسئولان سعودی وی را در 23 دسامبر 2011 و در جریان حضور در راهپیمایی اعتراضی مسالمت آمیز در القطیف، شهادت رساندند. وی فرزند یکی از بازداشتی های سابق به نام عبدالله قریریص است. دو برادر دیگر وی هنوز در بازداشت هستند و یکی از آنها هر لحظه تهدید به اعدام می‌شود.

منابع معارض آل سعود همچنین گفتند، مرتجی در حالی که سوار بر دوچرخه بود، در کودکی بازداشت و به اعدام محکوم شد. دادگاه موسوم به مقابله با تروریسم سعودی اما پس از فشارهای بین‌المللی، اعدام وی را به 12 سال کاهش داد. لذا مسئولان سعودی فقط از روی ناچاری، مجازات او را کاهش دادند.

فارس

پربیننده ترین خبرها