خشونت‌های مسلحانه در آمریکا بیداد می‌کند؛ بایدن همچنان وعده می‌دهد

خشونت‌های مسلحانه در آمریکا بیداد می‌کند؛ بایدن همچنان وعده می‌دهد
سه شنبه 14 تير 1401 - 05:23

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در واکنش به تیراندازی مرگبار در مراسم روز استقلال کشورش در ایلینوی، در حالیکه خشونت‌های مسلحانه در کشورش غرقابل کنترل شده است، همچنان وعده مقابله می‌دهد.

العالم-آمریکا

بایدن با انتشار بیانیه با ابراز شوکه شدن از این تیراندازی مرگبار افزود: ازخشونت بی‌معنای مسلحانه که در روز استقلال، جامعه آمریکایی را دوباره غمگین کرده است، شوکه شده‌ایم. مثل همیشه از اولین امدادگران و مجریان قانون در صحنه سپاسگزاریم.

در بیانیه بایدن آمده است: من با فرماندار پریتزکر و شهردار روترینگ گفتگو کرده‌ام و حمایت کامل دولت فدرال را از جوامع آنها ارائه کرده‌ام. همچنین از مجریان قانون فدرال خواستم تا در جستجوی فوری تیرانداز که در حال حاضر آزاد است، کمک کنند.

به گزارش کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد، مردم باید از توصیه‌های مقامات در محل پیروی کنند، و من از نزدیک پیگیری خواهم کرد و برای کسانی که با جراحات شدید در بیمارستان هستند، دعا می‌کنم.

بایدن اضافه کرد: اخیرا نخستین قانون اصلاحات تسلیحات را با حمایت دو حزب پس از گذشت تقریبا ۳۰ سال از شروع قانون امضا کردم، که شامل اقداماتی است که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. اما کارهای بسیار بیشتری برای انجام‌ وجود دارد و از مبارزه با ایپدمی خشونت مسلحانه دست برنمی‌دارم.

مراسم چهارم ژوئیه - روز استقلال آمریکا - نیز از خشونت های مسلحانه و تیراندازی های مرگبار در امان نماند و مقامات آمریکایی روز دوشنبه به وقت محلی از وقوع تیراندازی به سمت شرکت کنندگان در این مراسم در منطقه هایلند پارک واقع در حومه شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی خبر دادند.

به گفته پلیس این تیراندازی باعث شده است تا صدها فرد شرکت کننده در مراسم روز استقلال آمریکا برای نجات جان خود پناه بگیرند.

پلیس ایالت ایلینوی در توییتر اعلام کرد که مشغول کمک به پلیس محلی است و از مردم خواست از این منطقه دوری کنند.

برخی منابع خبری تعداد کشته شدگان را ۵ نفر و تعداد مجروحان را ۱۶ نفر اعلام کرده اند. خبرگزاری آسوشتیدپرس نیز تعداد کشته شدگان را ابتدا ۵ نفر و تعداد مجروحان را ۱۹ نفر اعلام کرده است.

در همین حال شبکه تلویزیونی سی ان ان ابتدا تعداد کشته شدگان را حداقل ۵ نفر اعلام کرد اما در به روز رسانی این خبر، خبرنگارش از محل این حادثه اعلام کرد که حداقل ۶ نفر در این مراسم کشته و ۳۱ نفر مجروح شده اند. برخی رسانه ها نیز تعداد مجروحان را دستکم ۲۴ نفر بیان کرده اند.

فرد تیرانداز هنوز بازداشت نشده است درحالی که شاهدان عینی اعلام کرده اند تیرانداز از پشت بام یک فروشگاه به سمت مردم تیراندازی کرده است. رسانه های آمریکایی تصویر این فرد را به تازگی منتشر کرده اند.

بر اساس گزارش ها، خشونت در آمریکا در طول سه روز تعطیلی که امروز دوشنبه ۴ ژوئیه (روز استقلال آمریکا) به پایان می‌رسد همچنان درحال افزایش است به گونه ای که از عصر جمعه تا صبح دوشنبه به وقت محلی بر اثر تیراندازی‌ها در شیکاگو در مجموع ۷ نفر کشته و ۵۴ نفر دیگر مجروح شدند.

بر اساس گزارش‌ها، تعطیلات آخر هفته در آمریکا با تیراندازی به ۲۲ نفر در شیکاگو در روز جمعه آغاز شد که بر اثر این تیراندازی ها چهار نفر در فاصله زمانی ۲۰ ساعت کشته شدند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام آرشیو خشونت مسلحانه، در یک سال گذشته، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا بیش از ۱۹ هزار کشته و بیش از ۳۷ هزار مجروح به جای گذاشته است.

همچنین در ۵ سال گذشته بیش از ۹۵ هزار نفر در آمریکا جان خود را در تیراندازی‌ها از دست داده و ۱۸۶ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها