نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی: قدرت را جز به دولت منتخب واگذار نمی‌کنم

نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی: قدرت را جز به دولت منتخب واگذار نمی‌کنم
سه شنبه 14 تير 1401 - 13:51

نخست وزیر لیبی با بیان اینکه قدرت را جز به دولت منتخب واگذار نخواهد کرد گفت، استعفا به نفع دولت انتقالی جدید در حال حاضر دور از انتظار است. همزمان رئیس جمهور مصر نیز با رئیس شورای ریاستی لیبی درباره انتخابات و حل و فصل سیاسی رایزنی کرد.

العالم - لیبی

به گزارش روسیا الیوم، عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی در جریان نهمین نشست کابینه در مقر آن در طرابلس گفت: ما می‌خواهیم این مرحله آخرین مرحله انتقالی باشد و به آن پایبند خواهیم بود و اگر به سمت انتخابات پیش برویم قدرت را پس از آن واگذار خواهیم کرد، زیرا ما این را می‌خواهیم.

الدبیبه درباره تظاهراتی که از روز جمعه در بسیاری از شهرهای لیبی برگزار شده گفت، خواسته مردم تغییر چهره های کنونی است.ابزاری جز انتخابات برای تحقق این امر نیست. مردم ناگزیر باید برگه های خود را در صندوق‌های رای بیاندازند و هرکس را که می‌خواهند چه برای پارلمان یا ریاست جمهوری انتخاب کنند.

وی بر حق مردم در آزادی بیان تاکید کرد و گفت، قانون ضامن این حق است و نمی‌توان درباره آن بحث کرد.

الدبیبه تصریح کرد: با بسیاری از لیبیایی‌ها صحبت و آنها را به تعیین سرنوشت خود ترغیب کردم. مردم اربابان کشور هستند و ما در خدمتشان هستیم. مردم خواهان حقوق سلب شده آنها در طول ۱۰ سال گذشته است. اولین حقوق تعیین سرنوشت است. ما در کنار مردم خواهیم بود و هیچ فرد و حزبی نمی‌تواند بجای مردم تصمیم سیاسی بگیرد. همچنین نمی‌توان در مورد انتخابات و دموکراسی بحث کرد.

همزمان، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در تماس تلفنی با محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی درباره بحران لیبی، انتخابات، مسئله خروج مزدوران و راه‌های حل و فصل سیاسی در این کشور گفت‌وگو کرد.

سیسی در این تماس تاکید کرد، مصر از هیچ تلاشی برای حمایت از لیبی با هدف تحقق آشتی ملی و وحدت به دور از هرگونه کشمکش‌های سیاسی فروگذار نکرده و این کشور آماده ارائه حمایت‌های لازم در این خصوص است.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری مصر، طرفین در این تماس بر سر این مسئله که راه حل بحران لیبی باید توسط خود لیبیایی‌ها باشد توافق داشتند و تاکید کردند، انتخابات تنها راه حل و فصل اوضاع کنونی به موازات خروج همه نیروهای خارجی و مزدور از خاک کشور جهت تضمین حل و فصل سیاسی است.

المنفی نیز از "تلاش‌های گسترده مصر به رهبری سیسی در حمایت از لیبی در بازپس گرفتن نهادهای ملی و یکپارچگی ارتش ملی لیبی و انتقال تجارب" تشکر کرد.

ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها