وزارت خارجه روسیه: ناتو قصد ندارد تنش‌زایی در اوکراین را پایان دهد

وزارت خارجه روسیه: ناتو قصد ندارد تنش‌زایی در اوکراین را پایان دهد
چهارشنبه 15 تير 1401 - 16:13

وزارت خارجه روسیه با هشدار درباره عواقب عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، گفت نشست سران این ائتلاف نشان داد که آنها نمی‌خواهند به تنش‌زایی در جنگ اوکراین پایان دهند.

العالم - اروپا

«الکسی زایتسف» معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) درباره عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و گسترش این ائتلاف هشدار داد.

زایتسف طی نشست خبری در مسکو، درباره نشست سران ناتو که در ماه ژوئن در مادرید برگزار شد، گفت این نشست نشان داد که کشورهای غربی نمی‌خواهد به تنش‌زایی در جنگ اوکراین پایان دهد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «غرب قرار نیست خط تشدید بیشتر اوضاع در اوکراین را رها کند، این موضوع در نشست سران ناتو که در بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم ژوئن برگزار شد نیز تایید گردید».

این مقام روس با انتقاد از تصمیم سران ناتو برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف، تاکید کرد که تحویل تسلیحات در مقیاس بزرگ به‌طور مستمر به اوکراین انجام می‌شود و متحدان اروپایی این کشور آرزوهای نظامی مقامات اوکراینی را تشویق می‌کنند.

زایتسف با هشدار درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، اظهار داشت: «الحاق سوئد و فنلاند به ناتو، فرصت‌ها برای گفت‌وگوی صلح در منطقه بالتیک را کاهش داده و وضعیت را در آنجا پیچیده می‌کند».

ریانووستی به نقل از وی نوشت: «سوئد و فنلاند با پیوستن به ناتو، به خود اجازه داده‌اند در یک بازی ژئوپلیتیکی علیه روسیه شرکت کنند، پس با پاسخ مسکو روبه‌رو خواهند شد».

معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره توقیف کشتی غلات روسی توسط دولت ترکیه گفت: «هیچ صحبتی در مورد توقیف یا مصادره کشتی ژیبک ژولی با پرچم روسیه در ترکیه وجود ندارد».

زایتسف با بیان اینکه کشتی مذکور در مسیر بندری است و مراحل استاندارد را طی می‌کند، اضافه کرد: «ما به گزارش‌های تعدادی از رسانه‌ها در مورد توقیف ادعایی کشتی ژیبک ژولی در بندر قره‌سو در ترکیه توجه کردیم».

به نوشته ریانووستی، وی خبر داد که بر اساس اطلاعات سفارت روسیه در ترکیه، کشتی در حال حاضر در بندر قره‌سو قرار دارد و مراحل استاندارد از جمله کنترل بهداشتی گیاهی را طی می‌کند و صحبتی از بازداشت و دستگیری نیست.

این مقام روس در واکنش به اختصاص بخشی از خاک مولداوی برای تجمع تجهیزات نظامی غربی، گفت این اقدامات مشکل ترانس‌نیستریا را حل نخواهد کرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وی نوشت: «بعید است که پمپاژ تسلیحات ناتو، که وضعیت بی‌طرف جمهوری مولداوی را تضعیف می‌کند، به تقویت امنیت آن کمکی داشته باشد و فضای مطلوبی برای پیشرفت در مذاکرات در مورد حل‌وفصل ترانس‌نیستریا ایجاد کند».

طبق این گزارش، منطقه ترانس‌نیستریا که ۶۰ درصد ساکنان آن را روس‌ها و اوکراینی‌ها تشکیل می دهند، حتی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز به دنبال جدایی از مولداوی بودند، زیرا می‌ترسیدند که در موج ملی‌گرایی، مولداوی به رومانی بپیوندد. در سال ۱۹۹۲، پس از تلاش ناموفق مقامات مولداوی برای حل این مشکل با توسل به قوه قهریه، ترانس‌نیستریا عملاً به سرزمینی تبدیل شد که تحت کنترل کیشینوف نبود.

زایتسف همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتشار متن گفتگوهای «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او، گفت که این محتوا محرمانه بود و نباید منتشر می‌شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیش از این ضمن هشدار درباره عواقب منفی اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به مولداوی، گفته بود آنها سعی در بردگی کشیدن از کشورهای شوروی سابق دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها