بوریس جانسون استعفا می دهد

بوریس جانسون استعفا می دهد
پنج‌شنبه 16 تير 1401 - 12:46

رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد جانسون امروز استعفا خواهد داد.

العالم - اروپا

در همین خصوص بی‌بی‌سی نیز از اعلام کرد نخست‌وزیر بریتانیا در ساعات آینده از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

براساس اعلام رسانه های انگلیس، دفتر نخست وزیری این کشور در حال آماده کردن بیانیه استعفای جانسون است.

در همین راستا شبکه «آی‌تی‌وی» خبر داد جانسون از سمت خود در مقام نخست‌وزیری انگلیس استعفا داده و قرار است امروز رسماً آن را اعلام کند.

بیشتربخوانید: چه کسی جایگزین جانسون خواهد شد؟

رسانه‌های انگلیسی همچنین اعلام کردند، جانسون به رئیس کمیته پشتیبان حزب محافظه‌کار (حزب حاکم) گفته است که با کناره‌گیری از سمت خود موافق است.

براین اساس جانسون به رئیس کمیته پشتیبان محافظه‌کاران گفت: تصمیم گرفته‌ام که به نفع حزب و کشور کناره‎گیری از سمت خود را اعلام نمایم.

رهبر حزب کارگر انگلیس نیز در واکنش به استعفای جانسون گفت: قصد جانسون برای استعفا خبر خوبی برای کشور ما است.

گفتنی است؛ در ادامه بحران در کابینه انگلیس، 6 وزیر دیگر امروز (پنجشنبه) از دولت جانسون استعفا کردند و شمار استعفاها را به بیش از 50 نفر رساندند.

وزرا آموزش، دادگستری، امور مرزی و امنیت، دستیار وزیر در امور فناوری و رسانه، وزرا ایرلند شمالی و ولز از جمله وزرایی که امروز از سمت خود کناره‌گیری کردند.

رویترز در همین خصوص در خبری فوری اعلام کرد وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که نمی تواند به خاطر امنیت کشور نمی‌تواند از سمت خود کناره‌گیری کند اما از همکاران حزب خود خواسته است که جانسون را مجبور به ترک دولت کنند.

دولت انگلیس از زمان روی کار آمدن جانسون با رسوایی‌های متعددی مواجه شده‌ است. پیش از این نیز مهمانی‌ها و مراسم می‌گساری متعدد اعضای دولت جانسون در زمان اوج اعمال محدودیت‌های کرونایی در این کشور جنجالی شده بود که به رسوایی «پارتی گیت» معروف شد.

در آن زمان نیز جانسون در دروغ دیگری مدعی شد که خبر نداشته با حضور در این مهمانی‌ها، قوانین دولت خودش در قبال کرونا را نقض کرده است. در همین راستا کمیته منتخب مجلس عوام انگلیس، دستور داد اسنادی که تا کنون درباره رسوایی پارتی گیت به‌دست آمده، شامل بیش از ۳۰۰ عکس و ۵۰۰ سند، برای این تحقیقات مورد استفاده قرار گیرند.

با این حال در نهایت کمیته اعضای حزب محافظه‌کار در پارلمان انگلیس موسوم به کمیته ۱۹۲۲، اعلام کرد که رأی عدم اعتماد به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با ۲۱۱ رأی مخالف و ۱۴۸ رأی موافق، شکست خورده است.

علی‌رغم شدت گرفت بحران در کابینه جانسون و همزمان با افزایش فشارها به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در پی استعفای دسته‌جمعی وزرای کابینه، وی پذیرفتن درخواست‌ها برای استعفا را رد کرد.

روزنامه «تایمز» بامداد پنجشنبه گزارش داد که جانسون به وزرای کابینه خود گفته است که استعفا نخواهد داد زیرا معتقد است این امر ماه‌ها آشفتگی و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند.

در این گزارش آمده است: «نخست وزیر کاملا مصمم به ماندن است و معتقد است که استعفای دولت او را بدون هیچ وزیری در سقوط آزاد می‌گذارد و حواس حزب محافظه کار را با رقابت رهبری پرت می‌کند».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها