بوریس جانسون رسما از نخست وزیری کناره‌گیری کرد

بوریس جانسون رسما از نخست وزیری کناره‌گیری کرد
پنج‌شنبه 16 تير 1401 - 16:05

نخست وزیر انگلستان استعفایش از رهبری حزب محافظه کار را اعلام کرد.

العالم - اروپا

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس سرانجام بعد از استعفای بیش از 50 نفر از وزرا و معاونان وزرای کابینه خود، مجبور به اعلام استعفا شد.

بوریس جانسون با برگزاری یک نشست خبری در مقابل خبرنگاران حاضر در شماره ۱۰ خیابان داونینگ استریت گفت: روشن است که خواست حزب محافظه کار داشتن رهبری جدید است، به مسئولیت‌هایم تا انتخاب رهبر جدید ادامه خواهم داد.

جانسون خاطرنشان کرد: همزمان با ادامه مسئولیتم به عنوان نخست وزیر تا انتخاب رهبر جدید برای حزب، دولت جدید را نیز انتخاب کردم.

بوریس جانسون در ادامه این سخنرانی ضمن قدردانی از «رای دهندگان بریتانیایی» بابت محول کردن منصب نخست‌وزیری به خودش قدردانی کرد.

نخست‌وزیر مستعفی انگلیس همچنین تلاش کرد از کارنامه خود به عنوان نخست‌وزیر این کشور دفاع کند و به مردم این کشور انجام اقداماتی از قبیل «برگزیت» (جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا) را یادآوری کرد.

بوریس جانسون در بخشی از سخنرانی خود خطاب به حامیان حزب محافظه‌کار و مردم انگلیس گفت: «من می‌خواهم شما این را بدانید که من از اینکه بهترین شغل جهان را دارم از دست می‌دهم، ناراحت هستم».

وی اعتراف کرد که وضعیت اقتصادی انگلیس بسیار سخت و دشوار است.

ظهور و سقوط جانسون

بوریس جانسون 58 ساله چند ماه است که برای ماندن در قدرت با وجود افشاگری های متعدد تلاش می کند.

جانسون شهردار سابق لندن و وزیر امور خارجه انگلیس در دولت ترزا می نیز بود، او تحصیل‌کرده کالج ایتن و دانشگاه آکسفورد است، دوران نخست وزیری جانسون با نظارت بر خروج بحث‌برانگیز بریتانیا از اتحادیه اروپا، آغاز شد، او در مدت حضور در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ شخصیتی تفرقه انگیز از خود نشان داد.

چه کسی جایگزین جانسون خواهد شد؟

لیز تراس، وزیر امور خارجه، جرمی هانت، وزیر امور خارجه سابق، بن والاس، وزیر دفاع، همگی رقیب برای جایگزینی جانسون و رهبری حزب حاکم هستند.

ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق و ساجد جاوید، وزیر سابق بهداشت، که هر دو در اعتراض به رفتار جانسون استعفا دادند، نیز از گزینه های جانشینی جانسون خواهند بود.

گفتنی است در انگلیس رهبر حزبی که اکثریت مجلس عوام را در اختیار دارد، نخست وزیر نیز خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها