طالبان مدیریت فرودگاه کابل را به امارات واگذار می‌کند

طالبان مدیریت فرودگاه کابل را به امارات واگذار می‌کند
جمعه 17 تير 1401 - 12:11

رویترز گزارش داد که طالبان قرارداد جدیدی برای مدیریت فرودگاه کابل که پیش از این قرار بود به ترکیه و قطر واگذار شود با امارات متحده عربی امضا می‌کند.

العالم - آسیا

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که طالبان و امارات متحده عربی برای مدیریت فرودگاه کابل و چندین فرودگاه مهم دیگر افغانستان به توافق رسیده و طی چند هفته آینده این موضوع رسانه‌ای خواهد شد.

این در حالی است که قرار بود مدیریت فرودگاه‌های افغانستان به قطر و ترکیه واگذار شود، اما گفتگوها در این زمینه به بن‌بست خورده بود.

پیش از این و همزمان با اعلام شکست مذاکرات با ترکیه و قطر برای مدیریت فرودگاه‌های افغانستان، معاون نخست وزیر طالبان از واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به امارات خبر داده بود.

رویترز اضافه کرد که قرار بود مدیریت فرودگاه کابل که مهمترین ارتباط افغانستان محاصره شده در خشکی با دنیای بیرون است در برهه‌ای به صورت مشترک به قطر، امارات و ترکیه واگذار شود، اما طالبان تصمیم گرفته مدیریت آن را تنها به امارات واگذار کند.

این رسانه انگلیسی واگذاری فرودگاه کابل به امارات را خروج انزوای طالبان از دنیای بیرون خواند و نوشت: طالبان در حال حاضر با بحران های ناشی از خشکسالی، فروپاشی اقتصادی و گرسنگی مواجه است و این توافق میتواند آن را از انزوا خارج کند.

رویترز گفته است که همچنین واگذاری فرودگاه کابل به امارات پیروزی این کشور در مبارزه دیپماتیک با قطر برای تاثیرگذاری بروی طالبان خواهد بود.

رویترز به بخش‌های از این قرار داد پرداخت و نوشت: براساس قرارداد امضا شده میان طالبان و امارات، شهروندان افغانستان در فرودگاه و در بخش‌های امنیتی که برای طالبان بسیار مهم است به کار گرفته خواهند شد.

همچنین براساس این قرارداد یک شرکت اماراتی خدمات امنیتی را ارائه خواهد داد، اما مذاکرات در خصوص مدیریت حریم هوایی ادامه دارد.

پیش از این «بلال کریمی» معاون سخنگوی طالبان با اشاره به احتمال حضور نظامی ترکیه و قطر در فرودگاه‌های افغانستان گفته بود که گروه طالبان برای تامین امنیت فرودگاه‌های این کشور تجربه و نیروی کافی دارد.

طبق این گزارش، مذاکرات طالبان با ترکیه و قطر برای مدیریت پنج فرودگاه مهم افغانستان به دلیل اصرار طالبان به تامین امنیت و عدم نیاز به حضور مجدد نظامیان خارجی به بن‌بست خورده است.

همچنین یک مقام وزارت حمل و نقل طالبان گفته است که با وجود اینکه قراردادی در زمینه امنیت هوایی با یک شرکت اماراتی امضا شده، اما مذاکرات در خصوص ترافیک هوایی همچنان ادامه دارد.

پیش از این مقامات غربی اعلام کرده بودند که فرودگاه کابل برای اطلاعات مهمی را درباره ورود و خروج از افغانستان در اختیار قرار می دهد.

رویترز همچنین نوشته است که براساس توافق قرار است هواپیمایی امارات که تاکنون و دنبال قدرت گرفتن طالبان به کابل پرواز نکرده، پس از نهایی شده این قرار داد پروازهای خود به کابل و سایر شهرهای افغانستان را آغاز کند.

رویترز به نقل از منابع آگاه همچنین مدعی شده است که همزمان با مذاکرات طالبان با قطر و ترکیه این گروه خواسته های زیادی را مطرح کرده و به دنبال کاهش درآمد این دو کشور از ارائه خدمات هوایی بوده است.

از سوی دیگر یک مقام ترک به صورت ناشناس به این رسانه انگلیسی گفته است که از مدت‌ها قبل مذاکرات طالبان و ترکیه برای فرودگاه کابل متوقف شده بود.

به دنبال خروج نیروهای خارجی و تخریب گسترده امکانات و تجهیزات فرودگاه کابل، قطر و ترکیه برای مدتی راه اندازی این فرودگاه حیاتی افغانستان را برعهده گرفته بودند که به دنبال اختلاف مدیریت این فرودگاه به امارات واگذار شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها