درخواست دبیرکل سازمان ملل برای بازگشت اوکراین و روسیه به بازار جهانی غذا

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای بازگشت اوکراین و روسیه به بازار جهانی غذا
شنبه 18 تير 1401 - 01:01

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت که باید محصولات کشاورزی و کود اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی بازگردانده شوند.

العالم-آمریکا

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ در اندونزی گفت: تولید مواد غذایی اوکراین و غذا و کود تولید شده در روسیه باید به بازارهای جهانی بازگردانده شود.

وی تصریح کرد: ما در حال تلاش برای یافتن طرحی هستیم که امکان صادرات امن و مطمئن مواد غذایی تولید شده در اوکراین از طریق دریای سیاه و دسترسی بلامانع به بازارهای جهانی برای مواد غذایی و کودهای روسیه را فراهم کند.

وی افزود: ما از نزدیک با همه طرف ها، از جمله بسیاری از دولت های گروه ۲۰، هماهنگ بوده ایم.

سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود از تشدید گرسنگی در جهان خبر داد و اعلام کرد در سال گذشته ۸۲۸ میلیون نفر یا تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر گرسنگی قرار داشتند که این آمار همچنان در حال افزایش است.

سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد سطح گرسنگی جهان در سال گذشته پس از افزایش شدید در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا بار دیگر افزایش یافت و در سال جاری، جنگ در اوکراین همراه با تغییرات اقلیمی تهدیدی برای گرسنگی و مهاجرت گسترده در مقیاس بی‌سابقه است.

آژانس های وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان خواربار و کشاورزی، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در نسخه ۲۰۲۲ گزارش امنیت غذایی و تغذیه سازمان ملل اعلام کردند که بیش از ۸۲۸ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال گذشته تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند که این تعداد ۴۶ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: خطر واقعی افزایش این آمار در ماه‌های آینده وجود دارد.

وی افزود: جهش قیمت مواد غذایی، سوخت و کودهای شیمیایی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، کشورها را به سمت قحطی می کشاند. نتیجه این امر، بی‌ثباتی جهانی، گرسنگی و مهاجرت دسته جمعی در مقیاسی بی‌سابقه خواهد بود. ما باید امروز برای جلوگیری از این فاجعه بزرگ اقدام کنیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در پنجمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها