چرا ریاض از افشای عادی سازی روابط با صهیونیست ها می ترسد؟

چرا ریاض از افشای عادی سازی روابط با صهیونیست ها می ترسد؟
شنبه 18 تير 1401 - 15:00

در آستانه سفر بایدن به منطقه به خصوص عربستان و دیدار وی با مقامات سعودی، رسانه های رژیم صهیونیستی فاش کرده اند که یکی از مقامات عالی رتبه این رژیم، بایدن را در این سفر همراهی خواهد کرد. همراه شدن این مقام صهیونیستی با بایدن در این سفر در راستای تلاش برای ایجاد ارتباط بین ریاض و تل آویو و بروز نشانه ها و شواهدی دال بر تغییر موضع مقامات سعودی در قبال روند سازش خواهد بود.

العالم - نظرکده

ناظران بر این عقیده اند که روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان از زمان تأسیس هر دو رژیم وجود داشته است. آنها معتقدند که روابط سری یک چیز است و روابط علنی، چیز دیگر. روابط سری بین ریاض و تل آویو از مدتها پیش وجود داشته است و دو طرف در زمینه های مختلف از جمله اطلاعاتی، زیر نظر آمریکا و غرب و به منظور سیطره بر منطقه و ایجاد فتنه و جنگ و تضعیف منطقه، به طور سری همکاری می کرده اند.

به گفته ناظران رسانه های صهیونیستی در حال حاضر می کوشند با درز دادن اطلاعاتی در این زمینه، واکنش ها را سنجیده و رفته رفته آن را تبدیل به امر واقع کنند و منطقه را در مقابل کار انجام شده قرار دهند. عربستان در حال حاضر در تنگنا قرار گرفته است زیرا از یک سو مناسک حج و وجود حرمین شریفین در خاک این کشور و از سوی دیگر وجود منابع غنی نفت و موقعیت جغرافیایی و سیاسی، جایگاه خاصی به آن بخشیده است، لذا همواره نگران این جایگاه است. از سوی دیگر از آن می ترسد که در صورت اعلام سازش، اعتماد ملت های مسلمان را از دست داده و باعث گرایش هر چه بیشتر مردم به محور مقاومت شود.

از سوی دیگر این سئوال پیش می آید که چرا بایدن باید یک مقام اسرائیلی را در این سفر، پس از سفر به تل آویو، با خود همراه کند در حالی که صهیونیست ها مدتهاست که به طور مخفیانه و سری به این کشور سفر می کنند و البته بنا به گفته روزنامه نگاران اسرائیلی که مقامات و افسران این رژیم در موساد را همراهی کرده اند، این سفرها دیگر سری نیستند. کما اینکه سفر نتانیاهو به نیوم و سفر مئیر داگان، رئیس اسبق موساد در سال 2010 به عربستان، کاملا علنی صورت گرفت. به عبارت دیگر سفر علنی صهیونیست ها به عربستان اصلا موضوع جدیدی نیست بلکه تنها نکته جدید در این میان این است که آیا سعودی ها حاضرند این موضوع را علنی کنند؟

ناظران خاطرنشان کرده اند که این سفر حتما انجام خواهد شد زیرا مقدمات آن فراهم شده است و سعودی ها هم آن را انکار نکرده اند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها این کار را انجام خواهند داد. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد عربستان به توافق کمپ دیوید خواهد پیوست؛ این کشور به هواپیماهای اسرائیلی اجازه استفاده از حریم هوایی خود را داد. همچنین به بهانه مقابله با خطر پهپاد و موشک های بالستیک، توافق همکاری امنیتی را با رژیم صهیونیستی امضا می کند.

کارشناسان معتقدند که محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی برای این که قدرت خود را بیش از پیش به آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان دهد و نظر آنها را جلب کند، کارهایی را باید انجام دهد.

کارشناسان می گویند بن سلمان روابط خوبی با رهبران آمریکا ندارد لذا تا جایی که می تواند باید امتیاز بدهد و یکی از این امتیازها، سازش با رژیم صهیونیستی است.

پربیننده ترین خبرها