سعودی؛ مهره شطرنج و بازیچه آمریکا و اسرائیل

سعودی؛ مهره شطرنج و بازیچه آمریکا و اسرائیل
دوشنبه 20 تير 1401 - 14:52

رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای بلند در روزنامه واشنگتن‌پست تلاش کرد تا خلف وعده‌ها به شعارهای انتخاباتی‌اش، که دفاع از دموکراسی و منزوی کردن سعودی به دلیل قتل وحشیانه جمال خاشقجی، را توجیه کند، اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود.

العالم- کشکول

نگاهی اجمالی به مقاله‌ای که بایدن آن را در آستانه سفر منطقه‌ای خود منتشر کرده، بر ریاکاری آشکار و دیدگاه استکباری، که مشخصه سیاست‌های دولت‌های آمریکا است، مهر تأیید می‌زند.

بایدن با این جمله، که "برای انجام مسائلی ناگزیر از همکاری مستقیم با کشورهایی هستیم که بتوانند بر نتایج آن تاثیر بگذارند. عربستان سعودی یکی از آنهاست. هدفم از دیدار با رهبران سعودی، تقویت شراکت راهبردی بر اساس منافع و مسئولیت‌های مشترک است"، سفر خود به عربستان سعودی را توجیه کند.

این توجیه یادآور توجیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین است که به بهانه منافع آمریکا و حفظ امنیت اسرائیل،گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) مبنی بر دست داشتن محمد بن‌سلمان، ولیعهد در قتل جمال خاشقجی را نادیده گرفت؛ موضعی که از سوی جو بایدن مورد انتقاد قرار گرفت.

علاوه بر این ریاکاری مشمئزکننده دولت‌های واشنگتن، مقاله بایدن مملو از نکاتی مبنی بر برتری آمریکا نسبت به دیگر کشورها بود البته آمریکا بدون هیچ ملاحظه‌ای، از دیگران برای تحقق منافع خود و در راس انها "حفظ آمریکا به عنوان کشوری قوی و امن و نیز حفظ امنیت اسرائیل" استفاده می‌کند.

بایدن می‌گوید: "به عنوان رئیس جمهور، وظیفه من این است که کشورمان را قدرتمند و امن نگه دارم. ما باید با تجاوز روسیه مقابله کنیم، خود را در بهترین موقعیت ممکن برای پیشی گرفتن از چین قرار دهیم و برای ثبات بیشتر در منطقه‌ای پر اهمیت (خاورمیانه) از جهان تلاش کنیم. "منافع عربستان سعودی در این مواجهه با روسیه و چین کجاست؟ عربستان سعودی روابطی مستحکم با چین و روسیه دارد، پس چرا آمریکا آن را با خود علیه روسیه و چین همراه می‌کند؟ آیا این نظریه برتری‌پنداری آمریکا را مورد تأیید قرار نمی‌دهد که منافع همپیمانان خود را قربانی منافع نامشروع خود می‌کند؟

در تأکید بر این رویکرد که منافع اسرائیل در برابر منافع منطقه، دولت‌ها و ملت‌هایش ترجیح اولویت دارد، بایدن تأکید کرد که "سفر مستقیم او از تل‌آویو به جده نمادی بر عمیق‌تر شدن روند عادی‌سازی میان کشورهای عربی و اسرائیل خواهد بود که بر برقراری ثبات در منطقه که همواره شاهد چالش‌هایی از جمله برنامه هسته‌ای ایران است، کمک می‌کند".

قدر مسلم آن است که منظور آمریکا از "ثبات در منطقه" صرفا ثبات اسرائیل است؛ ثباتی که اساس آن بر قربانی کردن حتی همپیمانان سنتی آمریکا و در راس آنها عربستان سعودی استوار است. زیرا که آمریکا از طریق تاسیس "ناتوی عربی" به بهانه رویارویی با دشمن ساختگی یعنی ایران، امنیت اسرائیل را به امنیت کشورهای منطقه خاورمیانه گره می‌زند.

خلاصه آنکه، کشورهای منطقه و در راس آنها عربستان سعودی نباید اجازه بدهند که آمریکا انها را به مهره شطرنج تبدیل کنند و به اقتضای منافع خود و منافع اسرائیل، آنها را به حرکت دربیاورد بدون آنکه به منافع و حاکمیت این کشورها احترام بگذارد.

پربیننده ترین خبرها