خوشامدگویی زودهنگام و ویژه حکومت سعودی به بایدن

خوشامدگویی زودهنگام و ویژه حکومت سعودی به بایدن
شنبه 18 تير 1401 - 15:28

در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، به نظر می‌رسد رژیم آل سعود به سبک خاص و متفاوت خود از این سفر استقبال کرده و با انتخاب محمد العیسی- رئیس شیوخ عادی‌سازی- به عنوان خطیب روز عرفه و امامت نماز در مسجد نمره، به بایدن خوشامدگویی کرده است.

العالم- کشکول

پیام خوشامدگویی رژیم سعودی به مهمانش بسیار واضح است و آن این که؛ او تنها کسی است که کلید دربی را دارد که می‌توان از طریق آن، اسرائیل را وارد جهان عرب و اسلام کرد. چرا که ریاض حدود یک میلیون مسلمان را از سرتاسر جهان وادار کرده که پشت سر مردی نماز بخوانند که نه تنها تمایلاتش برای عادی‌سازی را پنهان نکرده بلکه در ملا عام نیز به آن مباهات می‌کند.

رژیم سعودی حدود یک میلیون مسلمان را در مقدس‌ترین مکان و در مقدس‌ترین روز مسلمانان، مجبور کرده که پشت سر شیخی نماز بخوانند که صهیونیست‌ها را برادران خوانده و از اردوگاه آشویتس در لهستان بازدید کرده و از نزدیک‌ترین دوستان مارین لوپن، نژادپرست راست‌افراطی به حساب می‌آید. ناگفته نماند که لوپن از سرسخت‌ترین دشمنان اسلام در اروپا است که بارها خواستار ممنوعیت حجاب و حذف هر نوع نماد اسلامی در فرانسه شده است.

این مواضع العیسی همان دلیلی بوده که اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل را بر آن داشت در توییتی به نماز او در اردوگاه آشویتس واکنش نشان دهد. او نوشت: " این اسلام حقیقی است، محمدالعیسی به عنوان یک شخصیت دینی در کنار همراهان خود برای یادبود هلوکاست در اردوگاه آشویتس نماز خواند. دوستی میان ادیان سرمنشأ تمامی خیر و برکت‌هاست. "

رژیم سعودی آماده بود تمام عواقب این تصمیم بحث‌برانگیز را متحمل شود تا به هر قیمتی این پیام را به بایدن بدهد که با محمد بن‌سلمان، ولیعهد به عنوان تنها سیاستمداری در حکومت تعامل کند که قدرت تصمیم‌گیری برای عادی ساختن روابط با اسرائیل را دارد بدون اینکه به انتقادات افکار عمومی و یا علمای دینی توجهی کند.

رسانه‌ها و ارتش‌ها سایبری سعودی از خطرات تصمیم برای انتخاب شیخ حامی عادی‌سازی به عنوان خطیب روز عرفه کاملا آگاه بودند لذا آنها هجمه‌ای کورکورانه علیه کسانی راه انداخته‌اند که اقامه نماز به امامت العیسی را تحریم کرده‌اند. این رسانه‌ها و ارتش‌های سایبری این افراد را "طرفداران اخوان المسلمین" خوانده که تحمل شخصیتی سازش‌پذیر و میانه‌رویی همچون العیسی را ندارند و می‌خواهند حکومت سعودی در حلقه محاصره شیوخ تکفیری باشد.

نکته‌ای که این رسانه‌ها و ارتش‌های سایبری آن را نادیده گرفته‌اند، این است که هیچ مسلمان یا شهروند عرب در جهان که به مشروعیت قضیه فلسطین ایمان دارد، نمی‌تواند از ایده این شیخ وهابی- تکفیری حمایت کند و آنها هرگز از شیوخی حمایت نمی‌کنند که شبانه‌روز در تلاش برای حذف قضیه فلسطین و به فراموشی سپردن آن، و نیز رفتن به آغوش صهیونیسم جهانی و عادی‌سازی با رژیم اسرائیل هستند. شیوخ وهابی و شیوخ عادی‌سازی هر دو روی یک سکه هستند.

رژیم سعودی با انتخاب این شیخ حامی عادی‌سازی به عنوان خطیب و امام نماز جماعت در روز عرفه، می‌خواهد همچنین به بایدن بگوید که این آل سعود است که طی بیش از نیم قرن به طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا خدمت کرده و لذا، در قامت یک عادی‌ساز نیز می‌تواند به آمریکا و طرح‌های آن خدمت کند. با این اوصاف، بایدن بایستی تصمیم بگیرد که به خاطر منافع و مصلحت اسرائیل، از تلاش‌های بن‌سلمان برای تکیه زدن بر کرسی پادشاهی حمایت کند.

پربیننده ترین خبرها