هادی العامری: قصد ندارم نخست‌وزیر شوم

هادی العامری: قصد ندارم نخست‌وزیر شوم
دوشنبه 20 تير 1401 - 20:37

رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح گفت که قصد ندارد برای نخست‌وزیری نامزد شود، ولی از هر نامزدی که در چارچوب هماهنگی مورد توافق قرار گیرد، حمایت خواهد کرد.

العالم - عراق

هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح عراق بعد از ظهر امروز دوشنبه هر گونه تلاش برای نخست وزیری را تکذیب کرد.

العامری با انتشار بیانیه‌ای، تأکید کرد، در زمانی که ملت عراق منتظر تشکیل دولت خدمت‌گذار و برنامه‌های ملی‌گرایانه آن هستند، می‌بینیم که برخی رسانه‌ها اخباری دست به دست کرده و مدعی هستند که کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی، شاهد رقابتی بین العامری و دیگران است.

وی با بیان اینکه این رقابت ادعایی، باعث از هم پاشیدن چارچوب هماهنگی خواهد شد، تصریح کرد: «من این عملکرد رسانه‌‌ای مملوء از دروغ را رد می‌کنم؛ احتمالا هزینه [این رسانه‌ها از سوی طرفهای دیگری] پرداخت شده باشد».

رئیس ائتلاف الفتح با اشاره به اینکه چنین اخباری به هیچ وجه صحت ندارد، خاطر نشان کرد: «من نامزد این منصب (نخست‌وزیری) نیستم و نامزدی خود را رد می‌کنم. اولین و آخرین چیزی که برایم اهمیت دارد، حفظ اتحاد چارچوب است».

العامری در پایان تأکید کرد که از نامزدی که در چارچوب هماهنگی بر سر آن، اتفاق نظر صورت گیرد، حمایت و پشتیبانی خواهد کرد؛ هر چند که «تصمیم داریم در هیچ دولتی در آینده، مشارکت نداشته باشیم».

همزمان با خروج جریان صدر از روند سیاسی، برخی منابع عراقی گزارش دادند که رایزنی‌ گروه‌های مختلف این کشور برای تشکیل دولت جدید افزایش یافته است.

یک منبع آگاه گفت که چارچوب هماهنگی شیعیان به منطقه کردستان عراق جهت تعیین تکلیف پرونده نفت، تقریبا چراغ سبز نشان داده و در انتظار نتایج گفت‌وگوها و بررسی‌ها برای نشان دادن چراغ سبز نهایی جهت توافق با شرکت صادرات نفت «سومو» عراق است و بغداد نیز در جریان طرح‌های جدید منطقه کردستان قرار خواهد گرفت.

به گفته این منبع، دولت آینده نیز بر سر سه محور مهم اعم از ایجاد فرصت کاری برای بیکاران، فعال‌سازی دو بخش خصوصی و مختلط و پرونده‌های خدماتی، سلامت و انرژی تمرکز خواهد داشت. اخیرا «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در اظهاراتی خروج خود را از فرایند سیاسی عراق رسما اعلام کرد.

جریان صدر در انتخابات عراق موفق شده بود با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

پربیننده ترین خبرها