سراب نیل تا فرات؛ بایدن به دنبال تحقق رؤیای "اسرائیل"

سراب نیل تا فرات؛ بایدن به دنبال تحقق رؤیای
سه شنبه 21 تير 1401 - 14:59

عجیب‌ترین امید سیاسی که به آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه بسته شده است مربوط به بنیامین نتانیاهوست که اعلام کرده است قصد دارد به توافق کامل با عربستان و دیگر کشورهای عربی دست یابد.

العالم - کشکول

نتانیاهو در راستای بازار گرمی برای بازگشت به نخست وزیری شروع به افشاگری درباره نقش عربستان به خصوص محمد بن سلمان در امضای توافق‌های سازش با امارات و سودان و بحرین و مغرب کرده است.

جو بایدن در مقاله ای که یک شنبه گذشته با عنوان "چرا به عربستان سفر می کنم" در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد موضوع گفته است که عربستان نقش مهمی در احیای وحدت بین شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس داشته است و هم اکنون با کمک کارشناسان من سرگرم تلاش برای ایجاد ثبات در بازار نفت است.

وقتی ادعاهای حقوق بشری دود می شود و به هوا می رود

کارشناسان حقوقی آمریکایی بایدن را متهم کرده اند که به خاطر نفت، تمام اصول و وعده های انتخاباتی خود را زیر پا گذاشته است و در واقع حیثیت خود را فدای اهداف مقطعی "لابی اسرائیلی" در آمریکا کرده است تا کشورهای عرب بیشتری از جمله عربستان را به تله سازش با رژیم صهیونیستی بیندازد و به این ترتیب سیطره "اسرائیل" بر سراسر شبه جزیره عربی به عنوان بخشی از طرح موسوم به "اسرائیل بزرگ" تضمین کند.

طرح خیالی رژیم صهیونیستی یعنی "اسرائیل بزرگ" همان طرحی است که قلمرو جدید "اسرائیل" بر اساس تفسیر یهود از متون جعلی موسوم به "عهد خدا با پیامبر ابراهیم" ترسیم کرده است.

شبکه خبری سی ان ان در اواخر ژوئن گذشته در تحلیل سفر بایدن به "اسرائیل" و از آنجا به عربستان گفته است که این سفر به منظور تسریع در روند سازش بین عربستان و رژیم صهیونیستی صورت می گیرد. رسانه های اسرائیلی هم همان روزها نوشتند عربستان و این رژیم برای برداشتن گام هایی در مسیر سازش آنهم قبل از سفر بایدن به منطقه عجله دارند.

ادعاهای توخالی ..

بایدن در واکنش به تحلیل های کارشناسان حقوقی آمریکا در مقاله ای با عنوان "چرا به عربستان سفر می کنم" می گوید: "می دانیم که خیلی ها با این سفر مخالفند. اما دیدگاه من درباره حقوق بشر و آزادی های اساسی همواره در رأس اولویت هایم در سفرهای خارجی است. در این سفر هم به این موضوع مثل وضعیت موجود در اسرائیل و کرانه باختری خواهم پرداخت".

شعارهای انتخاباتی بایدن چه شدند؟

بایدن می گوید که به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا که مستقیما از "اسرائیل" به عربستان سفر می کند، به خود می بالد وامیدوار است که در این سفر دستاوردهایش بیش از زیان هایش باشد مخصوصا وقتی که از سوی فعالان حقوقی متهم به قربانی کردن اصولش شده است.

قرار است هواپیمای بایدن در روز 15 ژوییه به طور مستقیم فرودگاه بن گوریون به سمت جده در عربستان ترک کند. شبکه سی ان ان این سفر را نشانه بهبود روابط بین عربستان و "اسرائیل" دانسته است.

وقتی سازش خفت بار در اولویت باشد..

روزنامه یدیعوت احرونوت فاش کرده است که در آستانه سفر بایدن، تلاش های گسترده ای در پشت پرده در جریان است تا قبل از ورود بایدن به خاورمیانه سازش با عربستان انجام شده باشد.

بر کسی پوشیده نیست که آمریکا، همواره منافع خود را در اولویت قرار می دهد. به همین دلیل است که هر بار که در تأمین منافعش به بن بست برمی خورد، بلافاصله رنگ و لعاب شعارهایش تغییر می کند.

بایدن نمی خواهد عربستان را با کمک رژیم صهیونیستی تقویت کند بلکه در تلاش است این رژیم را از مرگ بالینی نجات دهد. به همین دلیل است که سران این رژیم از آغوش باز برای عربستان حرف می زنند و از آن جمله اظهارات نتانیاهوست که دم از توافق صلح کامل با عربستان و دیگر کشورهای عربی در صورت بازگشت به قدرت می زند.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها