سفر بایدن به منطقه را اینطور هم می‌توان تفسیر کرد

سفر بایدن به منطقه را اینطور هم می‌توان تفسیر کرد
سه شنبه 21 تير 1401 - 19:46

خبر: از چهارشنبه بایدن مسافر اسرائیل و سعودی خواهد بود، همدل کردن اعراب و اسرائیل در سایه پروژه ایران‌هراسی در کنار کسب حمایت از سعودی در حوزه انرژی و در سایه بحران اوکراین را ویژه‌ترین اهداف این سفر بر شمرده و می‌شمارند.

تحلیل:

- در سایه تلاش ترامپ برای عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل در سال ۲۰۱۸ صهیونیست‌ها مدعی شدند از راه دریا و در سایه برقراری رابطه با بحرین و امارات به مرزهای آبی ایران نزدیک شده و کنار گوش ایران سنگرهای جدید ایجاد کرده‌اند! این ادعا البته قبل از آنکه هم مرزی ادعایی صهیونیست‌ها با ایران را نشان دهد شکنندگی رژیم را برملا کرد، سوال این است که چرا جنگ موسوم به نبرد کشتی‌ها به یکباره تعطیل شد؟

- اگر حاصل سفر بایدن به منطقه چنانکه معرفی می‌شود نزدیک کردن اسرائیل به اعراب و متاثر از آن نزدیکی توام با کنترل اسرائیل بر ایران باشد آنگاه می‌توان تجربه ۲۰۱۸ دریایی را اینبار در سایر حوزه‌های زمینی و هوایی تکرار شده و البته با همان نتیجه قبلی متصور شد، رژیم هرچه به ایران نزدیکتر شده آسیب‌پذیری و شکنندگی آن را بیشتر فریاد کرده است.

- بایدن به منطقه می‌آید تا شکنندگی داخلی رژیم را مرهم گذارد، فروپاشی ۴ دولت و حرکت به‌سوی آینده‌ای نامطمئن در انتخابات جدید این روزها شاخصه‌ای مطلوب و در خور برای اعتماد به اسرائیل محسوب نمی‌شود. بایدن باید بتواند به اعراب بباوراند اسرائیل می‌تواند رژیمی باشد با مشخصاتی چون بهرمندی از شراکت استراتژیک با آمریکا، متحدی قابل اعتماد برای اعراب، جانشینی مناسب برای آمریکا بهنگام ترک احتمالی منطقه و ... آیا بایدن خواهد توانست این رژیم نیم بند به لحاظ داخلی و محاصره شده از سوی دشمنانش از همه اطراف را به عرب‌ها بباوراند؟ و آیا روسای کشورهای عرب دیدار کننده با بایدن مانند گذشته سخنان و برنامه‌های بایدن را جدی خواهند گرفت؟ و ... پاسخ قطعی به این دست سوالات قدری دشوار است چرا که نه بایدن ترامپ است، نه اسرائیل اسرائیل سابق و نه اعراب عمدتاً علاقه‌ای به دمکرات‌ها دارند و ... دست بایدن این روزها زیر سنگ انرژی سعودی است و البته دست اسراییل هم زیر سنگ بایدن ...معروف است سلمانی‌ها وقتی بیکار می‌شوند سر همدیگر را می‌تراشند!

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها