بررسی اهداف بایدن از سفر به منطقه؛ دشمنی با روسیه، چین و ایران

بررسی اهداف بایدن از سفر به منطقه؛ دشمنی با روسیه، چین و ایران
چهارشنبه 22 تير 1401 - 15:55

"وظیفه من به عنوان رئیس جمهور این است که قدرت و امنیت کشورمان را حفظ کنم...ما مجبوریم که با تجاوز روسیه مقابله کنیم، برای برتر شدن از چین خود را در بهترین موقعیت ممکن قرار دهیم، و برای ثبات بیشتر در یک منطقه بسیار مهم جهان تلاش کنیم"، این گزیده‌ای از مقاله جو بایدن درباره اهداف سفرش به منطقه خاورمیانه است که آن را در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد.

العالم- کشکول

اما هدف دوم بایدن از سفر منطقه‌ای، همانطور که برخی از مسئولان آمریکایی اعلام کرده‌اند "تشویق سعودی برای برقراری روابط با اسرائیل است تا از این طریق، آمریکا به فشارهایش برای تشکیل ائتلاف عربی- اسرائیل برای رویارویی با ایران ادامه دهد".

اگر از همین الان بگوییم که سفر بایدن به منطقه کاملا محکوم به شکست خواهد بود، در واقع از واقع‌گرایی فاصله خواهیم گرفت؛ زیرا این امر در تحقق برخی از آن اهداف- مانند بالا بردن تولید نفت از سوی سعودی و امارات و نیز گسترش کانال‌های ارتباط میان سعودی و برخی کشورهای عربی با اسرائیل- احتمالا موفق می‌شود ولی این موفقیت به مرحله‌ای منتقل نمی‌شود که عرب‌ها وارد ائتلاف نظامی با مشارکت رژیم اشغالگر شوند.

دستیابی به این اهداف جزئی به نوبه خود با تعامل مستقیم ایالات متحده با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی مرتبط است که بایدن او را تحریم و تهدید کرده است که بهای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد را بپردازد.

زیر سوال بردن قدرت بایدن در تحقق اهدافش، از جمله بسیج کردن امکانات دولت‌های عربی در نبرد آمریکا با روسیه، چین و ایران بی‌دلیل نیست بلکه برگرفته از حقایق عینی است از جمله:

-روابط عمیق سیاسی و اقتصادی میان کشورهای عربی و به‌ویژه کشورهای عربی خلیج‌فارس با روسیه و چین، که این کشورها این روابط را فدای اراده آمریکا نمی‌کنند.

-نمی‌توان متصور شد که عراق و مصر، به دلایل متعدد، وارد ائتلاف نظامی با اسرائیل علیه ایران شوند.

-اردن هیچ منفعت و مصلحتی در ورود به رویارویی با ایران به نفع اسرائیل ندارد و این امر در اظهارات اخیر مقامات اردنی مشهود است.

-بیشتر کشورهای عربی خلیج‌فارس روابط قوی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با ایران دارند. عربستان سعودی در حال مذاکرات با ایران برای احیای روابط دیپلماتیک میان طرفین است. لذا عربستان سعودی و دیگر کشورها هیچ علاقه‌ای ندارند با ورود به ائتلاف نظامی، ایران را تحریک کنند در حالی‌که تمام این کشورها ائتلاف نظامی با آمریکا و کشورهای غربی دارند از هرگونه ائتلاف تحریک‌آمیز با اسرائیل خودداری می‌کنند.

نشانه‌های افول آمریکا به‌ویژه بعد از عقب‌نشینی ان از افغانستان و ناتوانی‌اش در رویارویی با روسیه در اوکراین، عقب‌نشینی آمریکا در مقابل مدل اقتصادی چین و نیز ناتوانی‌اش در مقابل محور مقاومت، بر رژيم‌های عربی پوشیده نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها