آیا سفر بایدن به منطقه نتیجه بخش خواهد بود؟

آیا سفر بایدن به منطقه نتیجه بخش خواهد بود؟
پنج‌شنبه 23 تير 1401 - 18:46

کارشناسان و ناظران بر این عقیده اند که جو بایدن رییس جمهور آمریکا در سفرش به منطقه هیچ دستاوردی نخواهد داشت و دست خالی منطقه را ترک خواهد کرد.

العالم ـ نظرکده

کارشناسان سیاسی تاکید کردند که سفر بایدن به سرزمین های اشغالی در حالی اتفاق افتاده که این رژیم گرفتار بحران سیاسی عمیقی است که موجودیتش را تهدید می کند؛ بنابراین بایدن نمی تواند به یک رژیم سست که تعادل داخلی خود را از دست داده است، چیزی عرضه کند.

کارشناسان تصریح کردند که استراتژی فعلی بایدن آن است که چگونه می تواند روسیه را در جنگ اوکراین شکست دهد و هدف اصلی سفر او به منطقه دستیابی به گاز و نفت است تا جایگزینی برای نفت روسیه باشد زیرا اروپا به سبب قطع صادرات گاز و نفت روسیه با بحران و فاجعه ای بزرگ روبرو خواهد شد.

کارشناسان خاطرنشان کردند که امارات و عربستان هیچ برگ برنده ای در این سفر به بایدن نخواهند داد تا بتواند از آن علیه رقیبش دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی استفاده کند، زیرا این دو کشور از حزب جمهوریخواه حمایت می کنند و نشست آتی بایدن با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر و اردن و شاید عراق به شکست خواهد انجامید.

کارشناسان سیاسی اظهار داشتند که متحدان آمریکا در منطقه به خوبی می دانند که آمریکا حامی اصلی رژیم صهیونیستی است و آنها فقط ابزاری در دست امریکا برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی هستند. آنها فقط تامین کننده نفت و گاز هستند. متحدان آمریکا خود به خوبی از این مساله آگاه هستند اما برای حفظ تخت و تاج خود ناچارند در مقابل این امر تسلیم شوند.

کارشناسان می گویند که بایدن با سفر به منطقه به دنبال اعلام حمایت مجدد از رژیم صهیونیستی در مقابل ایران است. این در حالی است که پاسخ ایران در برابر هرگونه حماقت از سوی رژیم صهیونیستی کاملا قاطع بوده است. پوتین نیز در روزهای آتی به ایران سفر خواهد کرد تا به امریکا نشان دهد که مانعی در برابر تمام راهبردهایش در منطقه است.

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی نیز تصریح کردند که آمریکا به دنبال حمایت از رژیم اشغالگر و توسعه اقتصادی و امنیتی و تکنولوژی این رژیم در منطقه در برابر محور مقاومت به رهبری ایران است.

آنها افزودند: ایران از کشورهای منطقه و همسایگانش می خواهد که کشورهایی دارای حاکمیت باشند و با همدیگر بر اساس احترام متقابل رفتار کنند. تفاوت اصلی میان عربستان و ایران در این مساله نهفته است؛ زیرا عربستان فقط ابزاری در دست رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

کارشناسان مسائل اسرائیل تاکید کردند که مساله فلسطین نزد بایدن اهمیت چندانی ندارد؛ از این رو بایدن هیچ راه حل سیاسی برای این مساله نخواهدداشت. مقاومت اسلامی و فلسطینی با هرگونه ابتکار و راه حل سیاسی برای مساله فلسطین مخالف است زیرا به نابودی کامل رژیم اشغالگر ایمان دارد و هیچ سازشی را نمی پذیرد.

آنها خاطرنشان کردند که محور سازش با رژیم اشغالگر به دنبال تحمیل دیدگاه خود بر تمام منطقه است. از این رو محور مقاومت باید روابط خود را مستحکم تر کند. نشست بایدن خواه ثمربخش باشد یا به شکست انجامد، یار کشی هایی در سطح منطقه صورت خواهد گرفت.

کارشناسان تصریح کردند: سه نفر می خواهند منطقه را از نو ترسیم کنند؛ نخست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر و دیگری دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا که هر دو می خواهند بار دیگر قدرت را به دست گیرند و نفر سوم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است.

کارشناسان مسائل اسرائیل افزودند: عربستان یک سازش آشکار و گسترده در اختیار بایدن قرار نخواهد داد؛ زیرا نمی خواهد که در انتخابات آتی برگ برنده ای به بایدن علیه رقیبش دونالد ترامپ ببخشد.

آنها تصریح کردند که تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از هدف بایدن به منطقه آگاه است و می داند که بایدن هیچ راه حل سیاسی برای مساله فلسطین ندارد؛ از این رو می خواهد به برخی خواسته ها و مطالبات خود دست یابد که مهمترین آن حل مشکلات مادی اش است. تشکیلات خودگردان می خواهد که بایدن به وعده خود مبنی بر اعطای 100 میلیون دلار به تشکیلات خودگردان به منظور بازسازی بیمارستان ها عمل کند، همچنین می خواهد تا بایدن از عربستان و قطر و امارات درخواست کند تا مبالغ ارسالی به تشکیلات خودگردان را افزایش دهند زیرا عربستان و امارات 90 درصد کمک های خود را بنا به درخواست ترامپ قطع کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها