ریاض: صلح با اسرائیل گزینه‌ای راهبردی است که حامی آن هستیم

ریاض: صلح با اسرائیل گزینه‌ای راهبردی است که حامی آن هستیم
شنبه 25 تير 1401 - 13:35

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی طی گفت‌وگویی ضمن اعلام حمایت از روند صلح با رژیم صهیونیستی، آن را یک «گزینه راهبردی» خواند.

العالم_عربستان

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی ان ان» به سوالاتی درباره زمان پیوستن ریاض به روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پاسخ داد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، الجبیر در این باره گفت: «صلح با اسرائیل گزینه‌ای راهبردی است؛ اما ما مطالبات مشخصی داریم که باید قبل از آن به آن‌ها رسیدگی شود».

وزیر مشاور در امور خارجه سعودی تاکید کرد: «گفتیم که عربستان از تلاش‌های عربی برای صلح حمایت می‌کند. در واقع ما آن را مطرح کرده و توضیح دادیم که صلح در پایان این روند ایجاد خواهد شد، نه در ابتدای آن».

الجبیر در ادامه افزود: «همانطور که گفتیم، پیوستن و امضای توافق‌نامه‌های ابراهیم با اسرائیل توسط برخی کشورهای عربی، تصمیماتی حاکمیتی بوده‌اند که توسط خود آن کشورها گرفته شد. ما امیدواریم که این تصمیمات اثری مثبت بر وضعیت داخلی اسرائیل داشته باشند».

وی درباره اینکه آیا عربستان سعودی آماده پیوستن به توافقنامه ابراهیم است، توضیح داد: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که برای پیوستن به این توافق‌نامه، نیازمند یک روند هستیم و این روند باید شامل اجرای طرح عربی برای صلح (راهکار دو دولتی) باشد».

الجبیر در ادامه اذعان کرد: «به محض آن‌که چنین روندی تحقق یابد، ما متعهد به راه‌حل دو دولتی با دولت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی خواهیم بود. این خواسته ما برای صلح است.»

این اظهارات در حالی از سوی وزیر مشاور عربستان در امور خارجه مطرح شد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در دومین مقصد سفر خود به منطقه غرب‌آسیا، مستقیماً از فلسطین اشغالی به عربستان آمد و در فرودگاه جده مورد استقبال امیر مکه و سفیر آمریکا در عربستان قرار گرفت.

بعد از دیدارهای بایدن با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشنگتن و عربستان سعودی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. رسانه‌های سعودی گزارش دادند که واشنگتن و ریاض ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها