سفر بایدن به منطقه میان مقاومت و عادی سازی

سفر بایدن به منطقه میان مقاومت و عادی سازی
شنبه 25 تير 1401 - 17:41

سفر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به منطقه، فرصت دیگری نه برای کسانی که با چشمانی باز تحقیر و وابستگی را پذیرفتند، بلکه برای کسانی است که تحت تأثیر بمباران رسانه ای متمرکز، واقعیت را نادیده گرفتند و عادی سازی را حکمت و مصلحت می دانند.

العالم – کشکول

در روز دوم سفر به رژیم صهیونیستی، بایدن بیانیه ای را با یائیر لاپید، نخست وزیر موقت، امضا کرد که در آن بر تعهد قاطع آمریکا به امنیت اسرائیل، به ویژه حفظ برتری نظامی آن برای بازدارندگی دشمنانش، تاکید کرد.

در این بیانیه آمریکا بر تعهد خود برای همکاری با شرکای دیگر برای به اصطلاح مقابله با تجاوزات و فعالیت های بی ثبات کننده ایران، اعم از مستقیم یا غیر مستقیم از طریق حزب الله لبنان، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید نمود.

در ازای 3 روزی که بایدن در رژیم صهیونیستی سپری کرد، فقط نیم ساعت را برای بازدید از کرانه باختری و دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اختصاص داد، بدون آنکه نسبت به هیچ موضوعی به وی تعهد دهد و حتی از بیان واژه فلسطین خودداری و فقط از اصطلاح کرانه باختری استفاده کرد.

به رغم حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی و بی توجهی کامل به مردم فلسطین و حقوق و منافع اعراب، عربستان سعودی اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی پروازهای صهیونیستی باز کرده است، اقدامی که بایدن آن را تاریخی توصیف کرد.

سعودی به بایدن نسبت به ثبات بازارهای انرژی جهانی تعهد داد و در مقابل، آمریکا از تعهد عربستان سعودی برای حمایت از تعادل بازار جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال کرد. طرف‌های آمریکایی و عربستانی، همانطور که در بیانیه مشترک آمده است، بر جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ ای تاکید کردند.

جنجالی ترین رویداد سفر بایدن به منطقه، احضار سران رژیم های عادی سازی عربی و کسانی که در مسیر عادی سازی هستند برای شنیدن توصیه های بایدن درباره تشکیل ناتوی عربی و اسرائیلی، ایجاد سیستم دفاعی مشترک بین این رژیم ها و رژیم صهیونیستی، ادغام این رژیم در منطقه و حذف فلسطین بود.

اما بر خلاف عادی سازی ذلت بار عربی، ایران صحنه ای از افتخار ملی، درایت رهبری و قدرت ارتش و سپاه پاسداران را با افتتاح اولین ناوگروه دریایی هر کشتی حاوی 50 پهپاد را نشان داد.

همچنین ایران تهدیدهای نمایشی بایدن درباره توسل به زور به عنوان آخرین راه حل برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته ای را بی پاسخ نگذاشت و سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفت که آمریکاییها و صهیونیستها به خوبی، بهای استفاده از کلمه به کار گیری زور علیه ایران را می دانند.

پربیننده ترین خبرها