پایان نخستین سفر بایدن به غرب آسیا با بدرقه شاهزاده الفیصل

پایان نخستین سفر بایدن به غرب آسیا با بدرقه شاهزاده الفیصل
شنبه 25 تير 1401 - 20:01

رسانه‌‌ها از خاتمه سفر منطقه‌ای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پس از چهار روز حضور در غرب آسیا خبر دادند.

العالم _ آمریکا

منابع رسانه‌ای عصر شنبه به وقت تهران از خاتمه سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه خبر دادند.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا عصر شنبه عربستان سعودی را با هواپیمای «ایر فورس وان» ترک کرد و اولین سفر خاورمیانه‌ای خود را پس از چهار روز حضور در منطقه به پایان رساند.

بایدن در فرودگاه شهر «جده» توسط شاهزاده «خالد الفیصل»، فرماندار استان مکه بدرقه شد.

جو بایدن در نخستین سفر خود به منطقه غرب آسیا روز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه و در اولین مقصد این سفر وارد فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو شد و از آن جا هم به کرانه باختری و بعد هم به عربستان سعودی رفت تا به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت کند.

ایران و برجام از جمله موضوعاتی بود که بایدن و مقامات صهیونیستی در این سفر و در دیدارها و نشست‌هایشان به آن پرداختند و به خصوص مقامات رژیم صهیونیستی همچون عادات گذشته باز هم شروع به لفاظی‌ علیه ایران کردند؛ البته این لفاظی‌ها منحصر به مقامات کنونی این رژیم نشد و نتانیاهو هم مثل گذشته شروع به سخن پراکنی کرد.

بایدن در نشست بعد از ظهر شنبه در جده درباره لزوم مقابله با تروریسم در منطقه صحبت کرد و همچنین مدعی شد که آمریکا به همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بارها علیه جنگ ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی موضع گیری کرده بود، در نشست جده از همکاری با عربستان سعودی و عمان به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به این جنگ سخن گفت.

بایدن در سخنرانی خود در این نشست مشترک با سران برخی از کشورهای عربی، اظهارنظر تکراری و بی سند مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه این کشور به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می دهد، مدعی شد آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

فارس

پربیننده ترین خبرها