هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره زیاده خواهی‌ کاخ سفید

هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره زیاده خواهی‌ کاخ سفید
سه شنبه 28 تير 1401 - 00:13

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل با بیان این‌که هیچ تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد، تصریح کرد: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد و با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزب پورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه (۲۷ تیر ماه) تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک بحث و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان و بورل ۱۴ تیر ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی شامگاه دوشنبه، اظهار داشت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با قدردانی از تلاش‌های بی وقفه جوزپ بورل و انریکه مورا و با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تأکید کرد: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار گذاشته و با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیر سازنده و توسل به اهرم‌ فشار و تحریم دست بردارد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نشست سه جانبه بین روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران که قرار است امروز (سه‌شنبه) برگزار شود، رویکرد ایران را در مورد امنیت غذایی و امنیت انرژی تبیین کرد.

وزیر امور خارجه همچنین به گفت‌وگوی اخیرش با وزیر خارجه اوکراین نیز اشاره کرد و افزود: تسهیل صادرات غلات اوکراین از اهمیت زیادی برخوردار است.

امیرعبداللهیان ۲۴ تیرماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی بار دیگر بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ تاکید و تصریح کرد: همانطور که از ابتدای بحران اعلام کرده‌ایم، ما مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و از جمله اوکراین هستیم. سیاست اعمالی ما نیز منطبق بر همین اصل بوده و مخالف هرگونه اقدامی که منجر به ادامه و تشدید درگیری‌ها شود، هستیم.

* بورل: به تلاش خود برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع بندی ایده‌های طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ضمن تقدیر از ابتکار عمل‌های جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقیمانده برای حصول توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.

جوزپ بورل افزود: معتقدم باید ماه‌ها تلاش به نتیجه منجر شود و به تلاش خود برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۴ تیر ماه با بورل تلفنی گفت‌وگو کردند و وی در توئیتی در این باره نوشت: با جوزپ بورل گفت‌وگوی تلفنی داشتم. توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است. برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم. آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک طرفه خواسته‌های خود است. هر دو همزمان با هم ممکن نیست.

پربیننده ترین خبرها